DACHSER gaat Daimler’s volledig elektrische FUSO eCanter lichte bedrijfswagen inzetten in het netwerk voor binnenstedelijke distributie. Vanaf het voorjaar van 2018 zal de logistiek dienstverlener met twee van deze vrachtwagens de stadscentra van Berlijn en Stuttgart bedienen.
Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development bij DACHSER, sprak tijdens een Europees media-evenement in Berlijn over de nieuw geïmplementeerde FUSO eCanter: “Deze trucks maken deel uit van ons stadsdistributie-project en breiden het aantal innovatieve en duurzame aflevermogelijkheden in het stadscentrum uit.” In dit project combineert DACHSER beproefde logistieke modellen met nieuwe ideeën, die de basis vormen voor de ontwikkeling van intelligente en duurzame bedrijfsmodellen waarmee in de toekomst de laatste kilometer naar de klant wordt afgelegd. Â
Afhankelijk van het vereistenprofiel van de stad in kwestie, kan de lokale DACHSER vestiging aangepaste oplossingen implementeren, afkomstig  uit een modulaire toolbox. En een deel daarvan is het vinden van de juiste combinatie van voertuigen voor leveringen in de binnenstad. “We hebben voor de FUSO eCanter gekozen, omdat het de eerste volledig elektrische truck is die op grote schaal in productie gaat en dus een impuls zal geven aan deze hele klasse bedrijfsvoertuigen,” zegt Hohm.
Binnenstedelijke distributie
In Berlijn en Stuttgart worden de twee FUSO eCanters door transportbedrijven, die al jarenlang voor DACHSER werken, ingezet voor groupage-activiteiten. Het is hun taak om paletten met goederen te leveren, hetzij naar microhubs of rechtstreeks aan klanten van DACHSER. Ook halen ze goederen op en brengen deze naar DACHSER vestigingen in Schönefeld en Kornwestheim. “Deze elektrische trucks zijn ideaal voor het leveren en halen van pallets in stadscentra. Dit zal dan ook de plek zijn waar ze het meest rijden,” zegt Hohm.
Afhankelijk van de constructie  en het gebruiksdoel biedt de volledig elektrische lichte vrachtwagen een bereik van ongeveer 100 kilometer en een laadvermogen van maximaal 3,5 ton. De elektrische aandrijfstang omvat  zes watergekoelde lithium-ion batterijen, elk met 420 V en 13,8 kWh.