De Vlaamse Regering heeft het licht op groen gezet voor een omvorming van het Havendecreet. Zo wordt de weg vrijgemaakt voor een fusie tussen de Haven van Gent en de Nederlandse Havens in Zeeland. “We willen de Haven van Gent alle kansen geven om verder te groeien en nog meer welvaart naar Vlaanderen te halen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Een vergaande samenwerking tussen de Haven van Gent en de Zeeland Seaports ligt al decennia op tafel. De grote doorbraak kwam er op 7 november 2016, toen de beide havenbedrijven in het Gentse Stadhuis een intentieverklaring ondertekenden, onder het goedkeurend oog van de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois, de Nederlandse minister-president Mark Rutte, de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur Melanie Schulz van Haegen.
Een grensoverschrijdende fusiehaven staat op dit moment in de steigers. Concreet zou er een Europese vennootschap opgericht worden als holding boven de twee huidige Havenbedrijven. Maar om die operatie mogelijk te maken, moet het Vlaamse Havendecreet aangepast worden. De Vlaamse Regering maakt het nu mogelijk om dat decreet om te vormen. De gemeenten Gent, Evergem en Zelzate en de Provincie Oost-Vlaanderen krijgen dan de mogelijkheid om deel te nemen aan de nieuwe Europese vennootschap. Het Gentse Havenbedrijf zal havenbestuurlijke taken kunnen laten uitvoeren door de Europese vennootschap, maar Vlaanderen voorziet wel de nodige garanties voor toezicht door de Havencommissaris en een apart toezichtsorgaan.
“Vlaanderen stimuleert havensamenwerking”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “In de eerste plaats tussen de Vlaamse Havens onderling, maar ook met de Nederlandse Havens. We zijn trouwens al partners bij de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, waar Vlaanderen ongeveer 750 miljoen euro investeert in een nieuwe voordeur voor de Haven van Gent. Havens die samenwerken staan sterker op de wereldmarkt en kunnen nog meer trafiek aantrekken”.
Een studie van McKinsey bevestigt dat de fusiehaven een veel sterkere positie verwerft. De samenwerking tussen de Haven van Gent en Zeeland Seaports wordt de 7de haven in Noordwest-Europa. De gezamenlijke toegevoegde waarde bedraagt 13 miljard euro – de 3de beste score in Europa. De Havens zullen 15% sneller groeien dan wanneer zij apart zouden blijven voortbestaan. Tegen 2022 worden 5000 extra arbeidsplaatsen verwacht.