Brussel (België), 23 maart 2016 – Plantenexporteur Floréac verzekert correcte leveringen, vermindert klantendisputen en reduceert het creditnotabedrag met meer dan 50% dankzij een geautomatiseerde verzendcontrole van haar plantenkarren op basis van Zetes’ vision technologie.
NOOD AAN 100% ACCURATE EN EFFICIËNTE VERZENDCONTROLE
Leveringen van potplanten naar klanten gebeuren niet op paletten maar op sectorspecifieke karren. Het intern transport van deze karren wordt bij Floréac verzekerd door een RFID-gestuurde kettingbaan die door het volledige distributiecentrum loopt. Met een volume van 25 tot 35 orderlijnen per kar en piekmomenten met 12.000 tot 14.000 orderlijnen per dag, sluipen er regelmatig menselijke fouten in de logistieke flow. Zo gebeurde het dat er “orderlijnen werden gefactureerd maar niet geleverd”, aldus Dirk Criel, Logistiek Planner bij Floréac.
ZETES’ VISION TECHNOLOGIE ALS ENIGE MOGELIJKHEID
Om juiste leveringen en facturen te garanderen, voorzien van een correcte laadlijst per kar, zocht Floréac een oplossing die een snelle, efficiënte, geautomatiseerde verzendcontrole op de afgewerkte karren kon verzekeren. Het manueel scannen van de picking labels leek in eerste instantie een mogelijkheid, maar gezien de veelheid aan orderlijnen werd dit nooit weerhouden als een realistische optie wegens te tijdrovend en te duur. Zetes stelde een automatische shipping verification oplossing voor op basis van vision technologie. Met de vision-oplossing wordt nu in een fractie van een seconde gedetecteerd of alle producten op de correcte karren staan.
AUTOMATISCH SCANNEN EN DECODEREN VAN MEERDERE BARCODES
De picking labels, die corresponderen met de orderlijnen van de bestelling en voorzien zijn van een 2D barcode, worden tijdens het orderpicken op een plaat vooraan op de kar geplakt. De geladen karren die klaar zijn voor transport worden via de kettingbaan naar de juiste laadkade gebracht. Het vision-systeem is als een poort opgesteld op dit traject. Het neemt foto’s van de karren terwijl deze langsrijden, waardoor de logistieke flow op geen enkel moment wordt vertraagd of onderbroken.
Het systeem neemt 2 fotosets van elke afgewerkte kar:
- Een eerste set bestaat uit een foto van de vaste, unieke 2D-barcode van de kar zelf die wordt gelinkt met de foto van alle 2D-pickinglabels die tijdens de logistieke flow op de plaat vooraan op de kar werden gekleefd. Zo worden alle orderlijnen op de kar (potten, bakken, enz.) met de ID van de kar gelinkt. Deze informatie wordt doorgestuurd naar Floréac’s SAP-systeem, zodat gecheckt kan worden of alle picking labels tot dezelfde levering behoren. Indien dit niet het geval is, wordt een foutenrapport uitgeprint dat de operator toelaat de fout te corrigeren.
- Een tweede set van gewone kleurenfoto’s kan indien nodig dienen als bewijsmateriaal van de geleverde goederen (hoeveelheid planten, kleur, conditie).
Het invoeren van het geautomatiseerde shipping verification systeem, heeft een spectaculaire impact gehad op het aantal klachten “gefactureerd, maar niet geleverd, in die mate dat de waarde van het effectief gecrediteerde bedrag met meer dan 50 % is gedaald”, aldus Dirk Criel. “Ook in discussies met klanten over kwaliteit, juiste kleur of grootte van de planten vormen de kleurenfoto’s een ultiem bewijs voor de kwaliteitsverantwoordelijke en de verkopers.” Aangezien elke fout onmiddellijk wordt gedetecteerd en gecorrigeerd en wordt teruggekoppeld tot bij de betrokken medewerker, speelt het vision-systeem ook een belangrijke ondersteunende rol met het oog op continue verbetering binnen de logistieke werking van Floréac.