Crowd Logistics, de UBER in de logistiek

Peer-to-peer, netwerken, de deeleconomie …: trends die ook wel eens een grote invloed op de logistieke sector kunnen hebben. Er verschijnen nieuwe vormen van logistiek waarbij particulieren of semi-professionelen worden ingezet voor het transport van goederen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start vandaag het project ‘Crowd Logistics’ op om de sector klaar te stomen voor deze disruptieve trend. Tien logistieke dienstverleners en verladers nemen deel.

Bij ‘crowd logistics’ bezorgen gewone burgers, individueel of collectief, pakketten in hun ‘normale’ persoonlijke verplaatsing. Meestal wordt hiervoor een technologisch platform of een app ingezet. Deze vorm van deeleconomie zou een potentiële oplossing kunnen zijn voor same-day-leveringen. Er zijn al een aantal bedrijven die ermee experimenteren, sommige al in een commercieel stadium. Zowel start-ups zoals Uber Rush en Instacart in de VS of Parcify in België, maar ook gevestigde bedrijven zoals DHL met MyWays in Zweden of Amazon met On My Way zijn ermee bezig.

Project ‘Crowd Logistics’

Binnen het project ‘Crowd Logistics’ wil het VIL onderzoeken via welke businessmodellen het inzetten van particulieren en semi-professionals voor de bezorging van pakketjes economisch haalbaar kan gebeuren. Wat zijn de wettelijke gevolgen hiervan (o.a. productverantwoordelijkheid)? Hoe valt het te integreren in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? Via concrete return on investment-berekeningen, impactanalyses en ook praktijktesten zowel voor B2B- als B2C-toepassing zoekt het VIL de antwoorden.

Omstreden

Net als andere voorbeelden van deeleconomie, zoals Uber en airbnb, is crowd logistics niet zonder controverse. Particulieren voeren een dienst uit zonder dat zij onderworpen worden aan vergunningen, sociale regels, verzekeringen, en noem maar op. Volgens Liesbeth Geysels, algemeen directeur bij het VIL, mag de sector zeker de ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen.  “Met dit project willen we ervoor zorgen dat onze bedrijven ten minste voorbereid zijn indien crowd logistics doorbreekt. We willen hen de opportuniteiten van crowd logistics aantonen, in plaats van de bedreigingen”, zegt ze.

Tien deelnemende bedrijven

Tien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners en verladers, nemen deel aan het project: BD myShopi, Bringme, DHL Express, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble en Trimble.

 

www.vil.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.