N-VA-boegbeeld Bart De Wever spreekt over het doorknippen van een aantal spoorlijnen die over de taalgrens rijden. Hij deed deze uitspraak naar aanleiding van de commotie en stakingsdreigingen bij NMBS. Maar hoe levensvatbaar is het idee van een Vlaamse spoorwegen?
De Wever haalt het voorbeeld van de verbinding Antwerpen-Brussel-Charleroi aan. “Van Brussel tot Antwerpen rijdt de trein leeg om daar pendelaars op te pikken die naar Brussel moeten, waarna de trein leeg doorrijdt naar Charleroi.” Hij pleit ervoor om het traject door te knippen in Brussel. Reizigers die door verder moeten naar Charleroi, zullen in Brussel overstappen.
Oud NMBS topman Marc Descheemaecker vindt dit een haalbare kaart. Met een paar kleine aanpassingen in het transportplan kan dit geregeld worden. Omdat de lengte van het trajecten korter wordt, gaat dit ook de stiptheid van de treinen verbeteren.
Sp.a, Open Vld en CD&V zijn minder optimistisch over dit plan. Ze vrezen dat de noord-zuidverbinding alleen maar extra belast zal worden. Ook de overstappen in Brussel zullen vertragingen geven.
Hoewel een splitsing vandaag niet aan de orde lijkt, zal deze discussie in de komende jaren zeker opnieuw op de politieke tafel komen. We zullen dan zien wie vandaag op het juiste spoor zit.