De farmaceutica, de luxe-industrie, de textielnijverheid: weinig sectoren blijven tegenwoordig van namaak gespaard. Deze criminele praktijken, bevorderd door het succes van het internet, brengen bedrijven veel schade toe en kunnen gevaarlijk zijn voor het publiek. Serialisatie kan daar een oplossing voor bieden.
6 miljard euro … is het bedrag dat Franse ondernemingen elk jaar door toedoen van namaak verliezen. Identificatie met serialisatie had die 6 miljard euro kunnen besparen. Maar Frankrijk is natuurlijk niet het enige land dat door het verschijnsel wordt getroffen. Men schat de verliezen als gevolg van namaak wereldwijd op 200 tot 500 miljard euro. Voor regeringen zijn de kosten hoog. Volgens een schatting in een studie uit 2000 van het Centre for Economics and Business Research gaan elk jaar 8 miljard euro BBP en 16 miljoen euro belastinginkomsten verloren.
Namaak wordt gedefinieerd als “de bedrieglijke reproductie van een werk, product, document, valuta enz.” Een aantal sectoren wordt bijzonder zwaar door het probleem getroffen, zodat er een blijvende vraag naar een effectief verweer bestaat. In mei vorig jaar lanceerde het Comité Colbert, dat niet alleen 75 Franse en andere luxemerken maar ook de Franse douane vertegenwoordigt, een nieuwe campagne tegen namaak. De toeristen werden eraan herinnerd dat in Frankrijk een wet van kracht is die “personen die met namaakgoederen worden betrapt een boete tot 300 000 euro en drie jaar gevangenisstraf kan opleggen”. Ondanks dergelijke ontradingscampagnes blijft de handel in namaakproducten groeien.
Elk product krijgt een (geserialiseerde) unieke geheime code die alleen de fabrikant kent en die het gedurende zijn volledige levensduur een unieke identiteit geeft.