Brussel, 22 januari 2015 – Voor SAX, een groothandel van technische producten (HVAC) en sanitair, is een correcte en efficiënte toelevering naar haar klanten en vestigingen cruciaal. Het optimaliseerde zijn leverprocessen met een mobiele Proof of Delivery oplossing van Zetes, voorzien van een op maat uitgewerkte module voor route-optimalisatie. De belangrijkste troeven: volledige traceerbaarheid doorheen het hele leverproces, foto’s ter bewijs van de levering – ook bij ‘unattended deliveries’, per dag tot een uur tijdswinst bij de optimalisatie van routes, en een halvering van de reeds lage foutenmarge.
Dagelijks vertrekken er vanuit het distributiecentrum van SAX een twintigtal vrachtwagens naar bouwpromotoren, professionele installateurs en naar de eigen vestigingen. Goed voor zo’n 450 leveringen per dag. Sax wilde een volledige traceerbaarheid kunnen verzekeren doorheen het hele proces, van laden tot bezorging. Het wilde ook een bewijs van correcte belevering kunnen afleveren, wat vooral bij ‘unattended deliveries’ – waarbij leveringen worden afgezet ook wanneer de klant afwezig is, erg belangrijk is.
Registratie met mobiele PDA’s
SAX koos voor ZetesChronos, de mobiele Proof of Delivery oplossing van Zetes. De oplossing werd voorzien van een op maat uitgewerkte module voor routeoptimalisatie en gekoppeld aan het bestaande ERP-systeem van SAX. 25 Chauffeurs werden uitgerust met nieuwe touchscreen PDA’s.
Het systeem verzamelt alle data van de logistieke handelingen tijdens de rondes: van het laden van de trucks, over de delivery en pick-ups tot de leeggoedregistratie. Deze worden geregistreerd via PDA, en teruggekoppeld naar de backoffice zodat de dispatcher te allen tijde de status van de diverse orders kan opvolgen.
Foto’s als bewijs
Op elke locatie wordt er bovendien door de chauffeur met zijn PDA een foto genomen. Ook als er niemand op een bouwwerf blijkt te zijn of als een installateur niet thuis geeft (‘unattended delivery’), wordt het goed namelijk afgezet. De foto, aangevuld met GPS-positie van de bestemming, geldt als bewijs van levering en als visuele controle. Dit helpt om discussies met de klant achteraf te vermijden.
Anomalieën zoals schade aan een pakket, een afwezige klant of andere problemen met de levering (vb. een foute levering) kan de chauffeur via de PDA doorsturen. Bart Herreman, Logistiek Manager bij SAX: “De dispatcher in het DC krijgt dit vervolgens in real-time te zien en kan meteen reageren, door bijvoorbeeld de klant te bellen om een alternatief moment voor levering af te spreken.”
De investering loonde. “We spenderen per dag tot 1 uur minder aan de optimalisatie van onze routes, wat een belangrijke ROI is binnen onze operaties. We slaagden er bovendien in onze al lage foutenmarge bij leveringen verder te halveren van 0,5% naar 0,25%. We hebben ook minder disputen met klanten dankzij de foto’s die we de chauffeurs met hun PDA op elke locatie laten nemen als bewijsmateriaal aangevuld met GPS-positie van de bestemming”, besluit Bart Herreman.