Brussel (B)/ Eindhoven (NL), 27 maart 2014 – Zetes (Euronext Brussel, ZTS), de leverancier van identificatie- en mobiliteitsoplossingen in de supply chain, heeft Dirck III Slijterijen geholpen om de snelheid en correctheid van het orderpicken te verhogen. Met ZetesMedea Voice realiseerde in het distributiecentrum van Dirck III in Zundert een productiviteitsstijging van minimaal 20 colli per uur. Tegelijkertijd verkleinde er de kans op fouten aanzienlijk: 99,5% van de orders worden correct gepickt.
ZetesMedea is een logistieke oplossing die alle magazijnprocessen efficiënt aanstuurt. Het doel is deze processen snel en soepel te organiseren, fouten te vermijden en de kosten te verminderen. De module ZetesMedea Voice focust zich op het gebruik van spraaktechnologie voor onder andere orderpicking in het magazijn. Ze maakt gebruik van het MCL Voice platform en biedt zo een “next generation”, spreker onafhankelijke benadering tot spraakherkenning. Bij Dirck III is de oplossing geïntegreerd met het SAP ERP-systeem.
Voice-picking vervangt stickerlijsten
Tot september 2013 verzamelden de distributiecentrummedewerkers van Dirck III Slijterijen alle orders nog met A4-lijsten voorzien van collistickers. Doordat die stickers kreukelden, loslieten of op verkeerde plaatsen bleven kleven, ontstonden er onnodige fouten in de leveringen aan hun filialen.
“Begin 2013 zijn wij de voordelen van voice-picking gaan onderzoeken en kwamen tot de conclusie dat daarmee in ons distributiecentrum een productiviteitsverbetering van 6 à 7% te realiseren was”, vertelt DC Manager Jan van der Nagel. “Verder is met zo’n oplossing ook het aantal fouten te minimaliseren, wat van groot belang is voor de klanttevredenheid. Wij hebben voor ZetesMedea gekozen omdat het een zogeheten sprekeronafhankelijk systeem is, waarmee onder andere A.S. Watson Health & Beauty Benelux (bekend van Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL) al goede ervaringen had. Het sprekeronafhankelijke systeem bespaart kostbare tijd die met klassieke systemen wordt besteed aan opleiding, registratie en de configuratie van gebruikersprofielen.”
Geautomatiseerd handenvrij orderpicken
ZetesMedea Voice stuurt bij Dirck III alle orderpickers via de kortste weg naar de magazijnstellingen, waar zij via hun headset opdrachten krijgen om het benodigde aantal colli te verzamelen. Als alle producten voor één order zijn verzameld, krijgt de orderpicker te horen dat de opdracht is voltooid en wordt deze voorzien van een uniek order-, filiaal- en ritnummer.
ZetesMedea regelt automatisch dat alle orders op basis van prioriteit worden verwerkt en niet meer op basis van persoonlijke stapelvoorkeur, of onnodig switchen tussen de ‘slow’ en ‘fast movers’ secties.
“Dankzij de geautomatiseerde aansturing en het handenvrij werken is het orderpicken nu voor 99,5% correct, terwijl de medewerkers meer plezier in hun werk hebben”, vervolgt van der Nagel. “Verder is onze vroegere picknorm van 160 colli per uur verhoogd naar minimaal 180, terwijl wij bij grote orders met meerdere colli van hetzelfde artikel tot 225 colli per uur halen en bij speciale acties zelfs ruim 300 colli per uur.”
-EINDE-
Voor meer info:
Zetes Corporate PR – Sarah Dheedene – T +32 2 728 37 48 – E
sa************@ze***.com
NewsEngine PR – Kim Heylen – T +32 3 260 96 42 – E
ki********@ne**********.com
Over Dirck III Slijterijen Met ruim 65 winkels behoort Dirck III tot de grootste slijterijketens in Nederland. De meeste zijn gevestigd in de nabije omgeving van de supermarkten Dirk van den Broek, Bas vander Heijden of Digros. Het assortiment bestaat uit bier, fris en sappen, wijnen en gedistilleerde dranken. Alle winkels worden ondersteund vanuit een hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn en een centraal distributiecentrum met 4.500 m2 magazijnruimte in Zundert. Meer informatie is te vinden op: www.dirckiii.nl Over Zetes
Zetes (Euronext Brussel: ZTS) is een toonaangevende internationale groep gespecialiseerd in identificatie- en mobiliteitsoplossingen in de supply chain. Door op intelligente wijze gebruik te maken van automatische indentificatietechnologien, verbinden zij goederen, fysieke bewegingen en digitale flows, klanten en hun kritieke data, maar ook consumenten en bedrijven, burgers en regeringen. Door gebruik te maken van de meest innovatieve technologieën helpt het bedrijf haar klanten om de snelheid, kwaliteit en accuraatheid te verbeteren, zodat ze aan de top van hun sector kunnen staan. Zetes is hierdoor pionier en leider in haar markt. De Zetes groep heeft het hoofdkantoor in Brussel en er werken meer dan 1000 personen in zestien EMEA-landen. Zetes streeft naar een duurzame winst en groei; in 2013 bedroeg de geconsolideerde omzet € 211,5 miljoen. Meer informatie is te vinden op:www.zetes.nl, www.zetes.be/nl
Over Zetes’ oplossingen voor de toeleveringsketen
Zetes verandert de manier waarop moderne toeleveringsketens samenwerken. Het biedt procesoptimaliseringsoplossingen voor Packaging, Warehousing, Proof of Delivery, Direct Store Delivery en In-Store Management. Deze zijn allemaal verbonden via Zetes’ Track & Trace repository. Deze oplossingen stellen grote organisaties in staat om een integrale product-traceerbaarheid te garanderen, van de productie tot bij de eindgebruiker. Zetes biedt organisaties belangrijke steun bij de aanpak van globale uitdagingen op het niveau van traceerbaarheid, zoals serialisering, diversificatie, veiligheid, naleving van de wetten en reglementen en het bestrijden van namaak. Zetes integreert de nieuwste cloudgebaseerde platformen met haar geavanceerde technologieën voor ImageID, Voice of spraakherkenning, RFID, codering en mobiel computergebruik. Als betrouwbare partner garandeert Zetes een optimaal beheer van de levenscyclus van haar oplossingen via ZetesTotalCare en ZetesTotalFinance.