De Europese Commissie verwelkomt het plan van Eurotunnel vandaag om zijn tarieven voor vracht operatoren via het spoor met tot 50% te verlagen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het spoorvervoer in de kanaaltunnel in de komende 5 jaar zal verdubbelen.
Op dit moment wordt de kanaaltunnel niet gebruikt naar zijn capaciteit en één van de belangrijkste redenen hiervoor is de hoge prijs. Veel vracht wordt daarom nu op lorries geplaatst in plaats van via het spoor vervoerd te worden.
Volgens Vice-President van de Europese Commissie Siim Kallas is dit de goede beslissing om een grote bottleneck in het Europese transportnetwerk open te breken. Het is ook goed nieuws voor de natuur, omdat het spoor natuurlijk een meer energie efficiënte manier is om goederen te transporteren.
Op dit moment rijden er gemiddeld slechts 7 vrachttreinen per dag door de tunnel. Dat wil zeggen dat er 43% ongebruike capaciteit is. De prijsvermindering moet hier verandering in brengen. Gemiddeld wordt gesproken over prijsdalingen tussen 30% en 45%, maar tot 50% is ook mogelijk. Bovendien zullen de nieuwe tarieven niet meer aangepast wordt aan de index tot 2018. De nieuwe prijzen zullen vanaf juni 2014 gelden.
Bron: Europa.eu