De raad van bestuur van het Havenbedrijf heeft maandagavond een extra kost van 145.000 euro bovenop het bouwbudget van 49,9 miljoen euro voor het nieuwe Havenhuis goedgekeurd. Eerder werden al twee kleinere verrekeningen doorgevoerd, die resulteerden in een extra kost van 3.000 euro bovenop het goedgekeurde bouwbudget. De verrekeningen zijn het resultaat van extra kosten die opduiken tijdens de bouwfase, maar houden even goed rekening met optimalisaties van het bestek.
Het bouwbudget dat de raad van bestuur heeft goedgekeurd bedraagt vandaag iets meer dan 50 miljoen euro. Het Havenbedrijf is dan ook wat verbaasd over de berichten in sommige media als zou de kostprijs ondertussen zijn opgelopen tot 75 miljoen euro. Mogelijks nemen sommige aannemers hun geraamde extra kosten meteen voor waar aan, maar ze gaan daarbij voorbij aan de voortgezette en doorgedreven controles die permanent worden uitgevoerd door onze mensen. Enkel die verrekeningen die goedgekeurd worden door de opdrachtgever, zullen ook gefactureerd mogen worden.
Sinds september 2013 loopt er een arbitrageprocedure omdat er een meningsverschil is ontstaan met de onderaannemer die verantwoordelijk is voor de staalconstructie. Het conflict gaat over de dimensionering van de staalknopen die in het ontwerp voorkomen. Dit zou de hoeveelheid staal die nodig is om deze knopen te realiseren, mogelijks kunnen impacteren. Dit kan een invloed hebben op het totale kostenplaatje van het nieuwe Havenhuis. Het college van experten in het kader van deze arbitrage zal hierover uitspraak doen. Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat, wenst het Havenbedrijf zich te onthouden van verdere commentaar over deze discussie. Elke partij in deze arbitrage heeft belang bij de nodige sereniteit.
De oplevering van de nieuwe hoofdzetel was voorzien in de zomer van 2015. Die planning zal allicht aangepast moeten worden, maar over een aangepaste timing kunnen momenteel nog geen bindende uitspraken gedaan worden.
Historiek
· 18 december 2007: raad van bestuur stemt in met de oprichting van een nieuw Havenhuis en met de opstart van de procedure “Open Oproep” van de Vlaamse Bouwmeester. In deze wedstrijdfase wordt uitgegaan van een kostprijs van ongeveer 28 miljoen euro
· 26 september 2008: vijf geselecteerde kandidaten dienen hun ontwerpvoorstellen in
· 13 januari 2009: raad van bestuur verkiest het project “Nieuw Havenhuis” van Zaha Hadid Architects. Het bureau raamt de kostprijs van hun project op dat moment op 31,5 miljoen euro.
Na gunning volgden een studieopdracht en een definitief ontwerp dat onder meer rekening hield met bijkomende eisen in het kader van Onroerend Erfgoed, de brandveiligheid en de BREEAM-certificering. Deze bijkomende eisen hadden financiële implicaties die vertaald werden in de raming van het definitief ontwerp.
- 1 juni 2010: raad van bestuur keurt het definitief ontwerp goed voor 41,8 miljoen euro
Na het definitief ontwerp werden nog bijkomende eisen gesteld mbt de ondergrondse parking.
· 3 juli 2012: raad van bestuur gunt na aanbesteding de opdracht voor het bouwen van het Nieuw Havenhuis voor een kostprijs van 49,9 miljoen euro aan Interbuild nv voor de algemene aanneming, Victor Buyck Steel Construction nv voor de staalconstructie van het nieuwe gebouw en Groven+ voor de gevelconstructie van de nieuwbouw.
Nieuwe Havenhuis: het waarom in een notendop
De nieuwe hoofdzetel van het Havenbedrijf moet het gebrek aan ruimte in het huidige Havenhuis, gelegen aan de Entrepotkaai, opvangen en tegelijk de administratieve en de technische diensten centraliseren. De centralisatie zal de samenwerking tussen de verschillende afdelingen bevorderen. Naast het gemeenschappelijk gebruik van basisinfrastructuur moet de nieuwe hoofdzetel ook fungeren als het “gezicht” van de haven. De nieuwe locatie aan de Siberiastraat biedt plaats aan ongeveer 500 werknemers.