Dinsdagochtend deed er zich in de Oostsluis in Terneuzen een aanvaring voor. Hierdoor kan het scheepvaartverkeer er naar verwachting tot 26 februari 2014 niet meer door, zo vernam het Havenbedrijf Gent van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Incidenten in een sluis, waardoor de toegang tot de haven wordt beperkt, zijn nog redenen om de grote zeesluis te bouwen ondervindt het Havenbedrijf nogmaals.
Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegang tot het kanaal Gent Terneuzen en de haven van Gent. De aanvaring gebeurde in de Oostsluis. Hierdoor is de Zuidbrug van deze sluis ernstig beschadigd en kan het scheepvaartverkeer van en naar Gent (en Terneuzen) er niet meer door, allicht voor twee weken.
De aanvaring gebeurde in de Oostsluis, de kleinste van de 3 sluizen, die enkel voor binnenvaart is geschikt omwille van de beperkte diepgang van 4,50 meter. Hierdoor dienen binnenvaartschepen de komende twee weken via de Middensluis en de Westsluis, de enige sluis voor grote zeeschepen, geschut te worden. Dit heeft vertragingen tot gevolg.
Fragiele maritieme toegang
Dit incident duidt aan hoe fragiel de maritieme toegang voor grote zeeschepen richting Gentse haven wel is. Mocht dit zich in de Westsluis (voor grote zeeschepen) voor doen, dan zou er geen enkel groot zeeschip meer naar de haven van Gent kunnen varen, en omgekeerd. Dit zou – uiteraard – nefast zijn voor de bevoorrading van de bedrijven en de aan- en afvoer van grondstoffen en goederen.
Niet enkel de almaar groter wordende schepen zijn een reden voor de reeds geplande nieuwe grote zeesluis. Ook de beperkte toegang tot de haven is steeds een stevig argument voor de realisatie ervan. Het Havenbedrijf Gent en de Gentse bedrijven worden hier momenteel nogmaals mee geconfronteerd.