Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw start vandaag met het project Dyplor, wat staat voor ‘Dynamische planning van logistieke resources’. Samen met dertien bedrijven werkt het VIL een methodologie uit die bedrijven toelaat hun materieel en personeel optimaal in te zetten en dit op basis van bestaande (software)systemen. Want een productief magazijn zorgt voor een vermindering van de kosten.
Â
In drukke magazijnoperaties is het vaak een uitdaging een goed inzicht te krijgen in de logistieke activiteiten en de bezettingsgraad van het personeel en materieel. Net die kennis is nodig om de personeels- en materieelinzet te optimaliseren. Binnen het project ‘Dyplor’ wordt onderzocht hoe operationele softwarepakketten de bezettingsgraad kunnen verhogen en zo de kosten drukken.
Aanpak
Via procesanalyse bij bedrijven legt de knelpunten en de mogelijkheden tot verbetering bloot. Onderzoek naar best practices moet, naast de informatie uit de procesanalyse, aantonen welke parameters invloed hebben op de magazijnefficiëntie en servicegraad. Een inventarisatie van tools en beheersystemen gaat na welke functionaliteit er beschikbaar is en toegepast kan worden.
Op basis van de verzamelde informatie wordt vervolgens een model opgesteld dat aantoont wat er te winnen valt en wat de impact op de kosten is. Daarna volgt de vertaling naar de praktijk. Hoe gaan we van situatie ‘as is’ naar de optimale situatie? Er wordt een methodiek opgesteld die toegepast en getoetst wordt bij twee bedrijven. Wordt het beoogde verbeteringspotentieel behaald in een reële omgeving?
Optimale productiviteit belangrijker dan ooit
De hoge loonkosten in Vlaanderen maken een verhoogde productiviteit door optimale inzet van personeel en materieel extra noodzakelijk om competitief te kunnen blijven. Een optimalisatieslag in het magazijn door beter inzicht in fysieke stromen zorgt voor verbetering in service en directe kostenbesparing (bijvoorbeeld door betere bezetting personeel en materieel – zoals heftrucks – door aangepaste routes en opdrachtenbundeling).
Dertien deelnemende bedrijven
Dertien deelnemers, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, werken mee aan het project: Borealis Polymers, Coeck Betonfabriek, DCM, Deceuninck, Fiege, Frigologix, Group Gheys, Haven Genk, Infrabel, Java, Magazijnen Hendrickx, Ontex en Still. De resultaten worden voorgesteld in het voorjaar van 2015.