Op 28 februari werd in Breda een event georganiseerd door het CO3-consortium in samenwerking met Dinalog en het Chartered Institute for Transport and Logistics (UK). Het doel van dit event was het informeren en promoten van het concept van horizontale samenwerking in de logistiek en het bundelen van goederenstromen. Zowel verladers als logistieke dienstverleners behoorden tot de doelgroep van dit event .
Na een korte voorstelling door een vertegenwoordiger van het Chartered Institute for Logistics and Transport (CILT) en een welkomstwoord door Remco Overwater, directeur van het Nederlandse Dinalog instituut, volgde een introductie over het CO3-project door projectcoördinator Dirk t’Hooft. Het Collaboration Concepts for Co-modality (CO³) is een Europees gesubsidieerd project dat werd opgezet ter promotie van co-modaliteit en horizontale samenwerking in de logistieke sector. Het consortium bestaat uit een groep van 18 partners die werken op verschillende topics van horizontale samenwerking waaronder het legale aspect, de ontwikkeling van business-modellen, cost en gain sharing en het opzetten en testen van real-life test cases.
Introduction to CO3 (Collaboration Concepts for Co-Modality) (Dirk ’t Hooft)
Tri-Vizor, een lid van het CO3 consortium actief op het vlak van het uitwerken van real-life test cases, vertegenwoordigd door Sven Verstrepen wist vervolgens het publiek te boeien met een presentatie over de toegepaste methodiek van CO3 voor het opzetten van horizontale samenwerkingsverbanden, de rol van de zogenaamde trustee en illustreerde het concept met enkele voorbeelden van reeds uitgewerkte test-cases binnen het CO3 project. De presentatie werd afgesloten met primeur zijnde de aankondiging van een nieuwe testcase in “collaborative retail distribution” door Pepsico and Nestlé.
CO3 in practice: testcase example (Sven Verstrepen)
Frans Cruijsen van Argusi focuste op zijn beurt in zijn presentatie op best practices voor cost and gain sharing. Dit aspect is veelbesproken in horizontale samenwerkingsverbanden waarbij de meningen nogal eens verdeeld kunnen zijn. Uit alle mogelijke methodieken voor gain sharing werd de toepassing van de zogenaamde ‘shapley-value’ erkend en duidelijk toegelicht als de beste manier om stabiliteit te creëren in dit type van samenwerkingsverbanden.
CO3 best practices for collaborative cost & benefit sharing (Frans Cruijssen)
Andrew Palmer van Heriot-watt university (UK) lichte op zijn beurt de resultaten van een enquête die peilde naar de drijfveren, struikelblokken en succesfactoren op vlak van horizontale samenwerking toe. Vertrouwen en transparantie blijken uit dit onderzoek veruit de belangrijkste factoren om tot een succesvolle samenwerking te komen. Dit werd gevolgd door een toelichting op het vlak van de uitwerking van nieuwe business modellen voor horizontale samenwerking.
CO3 Business models for horizontal collaboration (Andrew Palmer)
Om het evenement interactief te maken werd er na de presentaties van de specialisten in beperkte groepen uitgeweken naar aparte locaties voor break-out sessies, geleid door de verschillende gastsprekers. Hierin werd gepeild naar de kennis, twijfels, openheid, verwachtingen en ervaringen van de deelnemers op vlak van horizontale samenwerkingsverbanden in de logistiek. Deze sessies werden als erg leerrijk en boeiend ervaren door de deelnemers, die op deze manier op een debat konden aangaan.
Na de break-out sessies werd er terug verzameld en werden de belangrijkste aandachtspunten en opmerkingen uit de diverse groepssessies kort toegelicht door de gastsprekers en werd er besloten dat horizontale samenwerking duidelijk aan belang wint en meer en meer praktijkvoorbeelden in de industrie dit aantonen. Het event werd vervolgens afgesloten met een netwerkmoment waarin de deelnemers duidelijk veel te bespreken hadden en er mogelijk zelfs nieuwe samenwerkingsverbanden zijn ontstaan.
Het evenement bracht een groep van een 40-tal enthousiaste verladers en logistieke dienstverleners en andere belanghebbende uit diverse sectoren op de been, waardoor de organisatie van een aanzienlijk succes kan spreken. Als je dit event gemist hebt, is het zeker de moeite waard om er de volgende keer ruimte voor te maken in je agenda.