De haven van Antwerpen zal in 2012 naar verwachting 183,8 miljoen ton goederen behandelen. Dat is een daling van 1,8 procent in vergelijking met 2011, toen 187,2 miljoen ton goederen werden overgeslagen. Deze cijfers zijn al bij al een milde vertaling van het maritiem-economische klimaat. Antwerpen zag zijn cijfers dit jaar ook beïnvloed door de tijdelijke sluiting van de Belgian Refining Corporation (BRC), wat de groeicijfers voor vloeibaar massagoed drukte. Eind januari volgen de definitieve trafiekcijfers.
De containertrafiek bleef met 8.629.992 TEU nagenoeg op hetzelfde peil van 2011 (-0,4%). Uitgedrukt in ton was er een daling met 1,1% naar 103.965.023 ton. Het roro-verkeer ging er op vooruit. De trafieken stegen met 13,6% naar 4.819.539 ton. Het aantal auto’s dat in 2012 werd behandeld, bedraagt 1.233.159, wat een toename is van 14,1%
De overslag van massagoederen daalde met 1,3% naar 64.233.461 ton, vooral wegens een tijdelijke sluiting van de BRC-raffinaderij. Hierdoor zakte de behandeling van vloeibaar massagoed met 1,7% tot 45.224.048 ton. Zonder die sluiting zou in deze tak opnieuw een record zijn gevestigd. De overslag van droog massagoed tikt vermoedelijk af op 19.009.413 ton behandelde goederen, nagenoeg status-quo met 2011.
In het conventioneel stukgoed kende de haven van Antwerpen een daling. Afgelopen jaar werden in dit segment, naar verwachting, 10.804.408 ton goederen gelost en geladen, 14,9% minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat is vooral te wijten aan de verminderde behandeling van staal, wat een vertaling is van de huidige marktomstandigheden. Toch slaagde de Antwerpse haven er de voorbije maanden in haar positie als de staalhaven van Europa verder te verankeren. Verschillende staaltrafieken werden herwonnen van andere havens (Rautaruukki en Stemcor), andere (Brown Mc Farlane, Mechel, Erdemir…) werden nieuw aangetrokken.
Het aantal behandelde zeeschepen liep in vergelijking met 2011 met 4,2% terug tot 14.593. Het aantal containerschepen van meer dan 10.000 TEU steeg echter van 141 in 2011 naar vermoedelijk, 165, wat aantoont dat de Antwerpse haven absoluut de vruchten plukt van de Scheldeverdieping.
Het aantal door de havenarbeiders gewerkte taken lag tijdens de eerste elf maanden van dit jaar op 1.460.469. Dat is een stijging van 0,8 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.
Uit de jaarlijkse studie die de Nationale Bank van België uitvoert naar het economisch belang van de Belgische havens blijkt dat de haven van Antwerpen in 2010 goed was voor 19,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Dat is dubbel zoveel als de toegevoegde waarde die de drie andere Vlaamse zeehavens, Gent, Zeebrugge en Oostende, samen leveren. De Antwerpse haven leverde in 2010 jobs aan 146.000 mensen, goed voor 60 pct van de totale tewerkstelling in de Vlaamse havens. 71% van de goederenoverslag in de Vlaamse zeehavens gebeurt in Antwerpen. Daarmee is de haven van Antwerpen een belangrijke motor van de Vlaamse economie.
Bron: Port of Antwerp