We geraken zo langzamerhand weer in de periode waar een start wordt gemaakt met de onderhandelingen over de transportkosten voor 2013. Van verschillende kanten hebben we de afgelopen tijd vernomen dat het –voor ons belangrijke- wegvervoer onder druk staat. Dit met name door de druk op de vrachtprijzen maar ook spelen ontwikkelingen als de dieselprijs, CO2 bepalingen en loonkosten een belangrijke rol. Het aantal faillissementen in de wegvervoerssector is hoog en het kan zo maar eens zijn dat dit nog wordt versterkt in 2013.
Het kan dus geen kwaad dat verladers de solvabiliteit van de dienstverleners eens checken om zich er van te vergewissen dat er gedurende het jaar geen verrassingen ontstaan die uw leveringsservice over de weg kunnen schaden. Ook is het zaak om op de hoogte te zijn van de verschillende kostenplaatsen waar vervoerders mee werken en deze aan de realiteit af te meten. Kwestie van ‘met verstand van zaken’ met elkaar te onderhandelen. De diesel neemt een aparte rol in. De dieselprijs kan nog omhoog en goede afspraken over het doorrekenen van de brandstofkosten is voor beide partijen, van groot belang. OTM raadt aan om altijd met een dieselclausule te werken om zodoende te voorkomen dat men aan moeizame discussies wordt blootgesteld.
Het bovenstaande is ook van belang in het kader van een verzekerde, goede voortzetting van de bestaande verlader-vervoerder relaties. Het gaat niet aan om de goede dienstverlener richting insolventie te jagen en daarna in handen van minder bonafide of anderszins onwenselijke vervoershanden te geraken want dat schaadt uw business zonder meer; de voorbeelden zijn voorhanden. OTM raadt zijn leden dus aan om met het juiste kennispakket en de daarbij voorhanden zijnde gewenste overeenkomst met relevante clausules, verstandig over de 2013 transportkosten te onderhandelen.
Bron: OTM