Eddy Bruyninckx, directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen vreest dat het tot een pijnlijke prijzenslag zal komen met de haven van Rotterdam vanaf 2014. In dat jaar zal Rotterdam op de Tweede Maasvlakte twee grote containerterminals in gebruik nemen. Met het gebied dat op de zee gewonnen wordt, groeit de haven van Rotterdam met 20 procent en stijgt de capaciteit met maar liefst 50 procent.
Ook op andere plaatsen in Europa worden er containerterminals gebouwd. Omdat het nu economisch minder gaat, zal er dus overcapaciteit ontstaan en komt er druk op de prijzen. Volgens Bruyninckx zullen de rederijen de terminals tegen elkaar uitspelen om zo de laagste tarieven te bedingen. Het leed is dus niet enkel voor Antwerpen alleen, de hele Europese havenwereld zal klappen krijgen.
Een groot voordeel van Antwerpen is dat de haventarieven duidelijk lager liggen dan in Rotterdam. Een nadeel is dat Antwerpen 80 km landinwaarts ligt. Schepen doen er dus langer over om de haven te bereiken. Grote schepen moeten ook rekening houden met het tij om in de haven te kunnen geraken. Positief is verder de recente verdieping van de schelde. De grootste containerschepen van 15.000 TEU kunnen Antwerpen nu aandoen, maar er wordt al gewerkt aan nog grotere schepen van 18.000 TEU.
Bron: de Tijd