Gisteren legde een aantal treinbestuurders in Wallonië het werk neer. Volgens een woordvoerder van het Autonome Syndicaat voor Treinbestuurders (ASTB) gebeurde dat als spontane reactie op het ongeval in Godinne. Daar botsen vrijdag twee goederentreinen op elkaar. Volgens ASTB waren de leden kwaad omdat infrastructuurbeheerder Infrabel aangaf dat de seinen toen in orde waren. Volgens ASTB is dat niet het geval.
NMBS is bijzonder kwaad over de actie. Woordvoerder Bart Crols zegt “Deze actie gebeurde niet spontaan, maar met voorbedachten rade. Hoe verklaar je anders dat zes depots samen het werk neerleggen? Bovendien hebben de stakers geen stakingsaanzegging ingediend. Daarmee hebben ze de statutaire sociale akkoorden met de voeten getreden.” Voor de stakende treinbestuurders is er weinig begrip vanuit NMBS. “Ze worden beschouwd als werknemers die hun dienst in de steek hebben gelaten. Ze worden dus niet bezoldigd, maar krijgen ook een zware berisping. Bovendien kunnen recidivisten en aanstokers zich verwachten aan een boete. Die zal rechtstreeks worden afgehouden van hun salaris”, aldus Crols. Een boete begint minimaal vanaf een vijfde van het dagloon.
Emeritus hoogleraar arbeidsrecht, Roger Blanpain, gaf zijn visie op de boete. “Op 10 december 1998 oordeelde het Antwerpse arbeidshof dat het inhouden van een boete op het loon bij de NMBS onwettig is, omdat de NMBS niet met een arbeidsreglement werkt. Dat is vandaag nog altijd zo”.
Bron: De Morgen