Voormalig minister van overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) heeft indertijd een studie aangevraagd over de toekomst van de Belgische spoorwegen. Die studie werd uitgevoerd door consultancybureau Roland Berger en ligt nu op het bureau van huidig minister Paul Magnette (PS). Magnette moet binnenkort aan de regering een voorstel doen over hoe de NMBS Groep er in de toekomst moet uitzien.
Op dit moment zijn er drie entiteiten, NMBS, NMBS Holding en Infrabel. Conclusie van het rapport is dat NMBS en NMBS Holding best fusioneren. Roland Berger vormt dit oordeel rekening houdend met 3 factoren:
Europa vraagt een splitsing tussen de infrastructuur en de uitbating van de treinen.
Reizigers vragen een grotere stiptheid van de treinen.
De federale regering vraagt een efficiëntere, goedkopere en simpelere structuur.
De huidige opsplitsing in 3 entiteiten blijkt in de praktijk niet ideaal. Volgens de consultants zou het beter zijn met twee entiteiten te werken, namelijk infrabel en een samensmelting van NMBS en NMBS Holding. Beter nog is een volledige terugkeer naar de unitaire structuur van het oude NMBS zoals die bestond voor 2005. Maar dat laat Europa niet toe. Eventueel zou er nog een derde kleinere structuur kunnen bestaan voor personeelsbeleid en sociale zaken. Dan blijven er twee gedelegeerd bestuurders en daarnaast een directeur voor personeelsbeleid. Het personeel blijft een moeilijke kwestie, maar ook de verdeling van de schuld bij een hervorming van de structuur zal politiek nog beslist moeten worden.
Minister Paul Magnet geeft voorlopig geen commentaar. Hij zegt wel dat hij in de tweede helft van mei voorstellen zal doen aan de regering over de toekomst van NMBS. Ook bij Roland Berger wordt geen commentaar gegeven. Er wordt wel een snelle beslissing verwacht want de hervorming zou voor de verkiezingen van 2014 rond moeten zijn.
Bron: de Morgen