In zijn meest recente studie, wijst dr. Theo Notteboom van het Institute of Transport and Maritime Management Antwerp op het belang van conventioneel stukgoed of breakbulk. Deze sector heeft zich gespecialiseerd in produkten die ofwel niet geschikt zijn voor containervervoer of waar het gebruik van containers niet kostenefficiënt is.
Vooral staal blijkt voor één van de belangrijkste goederenstromen te zorgen binnen de breakbulk markt. Ook fruit speelt hierin een grote rol, alsook fruitsappen. Tenslotte is ook de handel in houtprodukten een belangrijk onderdeel.
In 2010 hebben de Europese havens in totaal 214 miljoen ton conventioneel stukgoed behandeld in vergelijking tot 253 miljoen ton in 2005. De overslag van breakbulk in de drie Belgische havens bereikte 14,2 miljoen ton in 2010 en steeg naar 17,4 miljoen of 7% van de totale Europese breakbulk. Met een aandeel van 9,7 miljoen ton in 2010 en 12,2 miljoen ton in 2011 blijft Antwerpen de grootste Europese breakbulkhaven. Gent komt in Europa op de tiende plaats.
Volgens dr. Notteboom moet de markt van het conventioneel stukgoed beschouwd worden als een waarde toevoegende sector met een hoog niveau aan kennisopbouw en expertise. Ondersteuning van de concurrentiekracht van de breakbulkmarkt in de Vlaamse en Waalse havens blijft dan ook cruciaal, zowel voor de havens zelf, maar ook voor de Belgische exportbedrijven en traders.
Bron: industrie.be