De impact van de acties van de loodsen, en zeker nu ook het vertrek van MSC, grootste klant van de haven in Antwerpen, slaat in als een bom. De havenwerkgevers en het Havenbedrijf riepen de overheden op een persconferentie op om niet in te gaan op de eisen van de loodsen. Ze vragen om actief te zoeken naar middelen om de loodsen buitenspel te zetten. Het initiatief voor de persconferentie komt van de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel, haventopman Eddy Bruyninckx en afgevaardigd bestuurder Rudi De Meyer van de havenwerkgeversorganisatie Alfaport.
Van Peel noemde het lamleggen van de Vlaamse havens een actiemiddel dat buitensporig is in verhouding met de directe onmiddellijke schade. “Dit kan niet meer. Wij vragen zeker niet: geef toe. Integendeel. Als havenbedrijf zijn we onder de indruk van het vaste voornemen van de werkgevers zich niet te laten chanteren. Ook voor de werkgevers is het er nu zover over dat ze bereid zijn er de enorme economische schade bij te nemen om van deze vorm van economische chantage bevrijd te worden.” Hij voegde er ook aan toe dat het vertrek van MSC geen alleenstaand feit is. Hij ging niet verder in op wat dit precies betekent.
Van Peel roept de overheden op om de actie met alle mogelijke middelen te stoppen. Er moet gekeken worden of bvb de loodsen kunnen worden opgeëist en of er meer schepen kunnen vrijgesteld worden van loodsplicht. “Dit is voor Antwerpen het ernstigste feit sinds de dreiging van niet-uitvoering van de Scheldeverdragen. Als we zo verdergaan krijgt Antwerpen een reputatie die erger is dan deze van Marseille!”