TNT Express heeft met succes de eerste EcoTail trailer getest. Het is een opvouwbare en inklapbare vleugel die aan het achterste an de trailer wordt bevestigd. Hij is ontworpen door de Nederlandse firm Ephicas samen met ATD Dynamics. Gedurende de 5 maanden proefperiode werd zowel getest op de brandstofbesparing alsook op de bruikbaarheid voor de bestuurder wanneer deze op weg was.
Door hun niet efficiënte aerodynamica verbruiken trucks meestal erg veel. Het Ephicas ontwerp zorgde voor een besparing van 1,65 liter per 100km (getest op snelwegen). De EcoTail zorgde ook niet voor last voor de chauffeur of hinderde niet bij het laden en lossen. Irma Blanke, Director Operations & Services van TNT Express Benelux zegt dat het besparen van brandstof een interessant iets is, maar het helpt ook bij de vermindering van de CO² emissies van de firma.
Voor de test moest Ephicas toestemming vragen bij de RDW (Dienst Weg Verkeer). De lengte van trailers is gereglementeerd en met de vleugel werd de trailer te lang. De RDW stond een tijdelijke uitzondering toe voor deze tests. Er volgen nog nieuwe tests met meerdere voertuigen, met zowel lokale als internationale bestemmingen. Ephicas gaat nu samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in gesprek met de beleidsmakers in Brussel om de regelgeving over de lengte van trailers flexibel te maken voor het gebruik van aerodynamische opbouwstukken.
Bron: Ephicas