Nieuwe tarieven:
Vanaf dinsdag 1 juli zullen nieuwe tarieven van toepassing zijn voor de kilometerheffing:
- Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: de tarieven zullen worden aangepast aan de index
- Voor Vlaanderen: naast een indexering zal een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025
- Voor Walloniรซ (SOFICO) is er geen verandering van de tarieven voorzien
Raadpleeg de onderstaande tabel voor de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli van kracht zijn.
|
Wijziging in het netwerk:
In Vlaanderen wordt de omleiding van de R1 ‘Oosterweel’ gemodelleerd en zal deze worden geactiveerd zodra deze omleiding wordt aangelegd (het oorspronkelijke deel van de Ring zal worden gesloten als gevolg van de renovatiewerken aan de R1 in Antwerpen tussen de knooppunten Antwerpen-Noord (E19/A12/R1) en Antwerpen-Oost (E313/R1).
Er worden op deze datum geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd in het Waals Gewest noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Algemene informatie
Ter herinnering, de tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
De software van ingeschakelde OBUโs (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in Belgiรซ zal automatisch geรผpdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn Axxรจs, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In Belgiรซ of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieรซn (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
Een preferentieel tarief van nul cent/km wordt momenteel toegekend aan emissievrije voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De OBU blijft verplicht voor de ZEV. In Walloniรซ (SOFICO) vallen de ZEV onder de emissiecategorie EURO VI.