Slimme Belgische technologie bepaalt exacte oorsprong en traject van luxe-artikelen

diamond on code - Copyright Christophe Slegers (Logistiek.be)

iTraceiT haalt 1,5 miljoen euro aan vers kapitaal op en betreedt internationale luxemarkt

Het Belgische technologiebedrijf iTraceiT lanceert slimme technologie die de volledige weg die luxe-artikelen afleggen, in kaart brengt. Met technologie die gebruikmaakt van onder meer blockchain en QR-codes, kunnen fabrikanten, retailers รฉn consumenten voortaan de volledige productie- en distributieketen van producten zoals whiskey, lederen handtassen of parfum nagaan. Letterlijk van het bos in India tot in de winkel op De Meir. โ€œEerder ontwikkelden we al succesvol het allereerste integrale diamantpaspoort. Vanaf 2025 betreden we de brede luxemarkt met vergelijkbare technologieโ€, aldus Frederik Degryse, CEO van iTraceiT. โ€œOnze technologie biedt een oplossing voor de vele, strenge Europese regels die eraan komen en de steeds luider klinkende vraag van consumenten om meer transparantie.โ€ iTraceiT heeft 1,5 miljoen euro opgehaald bij private en publieke investeerders om de nieuwe technologie te ontwikkelen en uit te rollen in Europa, de VS en de Emiraten.ย 

De groep van overheden, fabrikanten รฉn consumenten die de precieze herkomst van producten willen kennen, wordt almaar groter. Van handelaars wordt verwacht dat ze steeds vaker zwart op wit kunnen aantonen dat de lederen handtassen of de juwelen die ze dragen op een zo duurzaam en ethisch mogelijke manier zijn gemaakt. Zeker op de luxemarkt, waar de consument veel geld op tafel legt voor topproducten, klinkt de roep steeds luider. De slimme technologie van iTraceiT, waarmee je digitaal de oorsprong van alle (onderdelen van) producten kan nagaan, biedt daarop een antwoord.

โ€œTwee jaar geleden lanceerden we als eerste ter wereld succesvol een diamantpaspoort met vergelijkbare technologie. Intussen zijn we marktleider en breiden we uit naar de volledige luxemarkt, waar de vraag naar meer transparantie toeneemt. Die vraag komt niet alleen van consumenten, maar ook van overheden. Denk bijvoorbeeld aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een EU-richtlijn die voorschrijft dat grote ondernemingen verplicht rapporteren over hun impact op mens en milieu. De komende jaren zullen er wereldwijd steeds meer regels bijkomen die ervoor moeten zorgen dat je de precieze herkomst van producten kan achterhalen. Dat biedt tal van voordelen, onder meer op het vlak van gezondheid, klimaat en eerlijke concurrentie en handel.โ€
โ€‹Frederik Degryse, CEO van iTraceiT

Van looierijen in India tot verpakking in Spanje

iTraceiT laat luxemerken toe om (onderdelen van) producten te voorzien van een unieke QR-code die de volledige levensweg in kaart brengt. Het unieke paspoort is mogelijk door op elk niveau van het productieproces de nodige informatie toe te voegen. Bij lederen handtassen kan dat bijvoorbeeld gaan van fotoโ€™s van de leerlooierijen in India, over videoโ€™s van het verpakken van de handtassen in Spanje tot vervoersdocumenten, aankoopfacturen, certificaten, enzovoort. Maar niet alleen het productieproces wordt via het paspoort in kaart gebracht, ook de impact op de werkvoorwaarden (eerlijke verloning, etc.) van de mensen achter het ambacht kan worden toegevoegd.

Journey details leather

Investeringen en jobs

Voor de verdere ontwikkeling van de technologie en de uitbreiding naar de luxemarkt kan het jonge iTraceiT rekenen op 1,5 miljoen euro vers kapitaal. Dat werd onlangs verzameld tijdens een nieuwe kapitaalronde bij private investeerders via het financieringsplatform Spreds, het Business Angel Netwerk Vlaanderen (BAN Flanders) en publieke investeerders, waaronder Wallonie Entreprendre, de Waalse openbare investeringsmaatschappij. Om de uitbreiding naar de luxemarkt in goede banen te leiden, werft het bedrijf met vestigingen in Antwerpen en het Henegouwse โ€˜s-Gravenbrakelย โ€‹ ook een tiental nieuwe medewerkers aan.

โ€œWe zetten met dit extra kapitaal hard in op een versnelde ontwikkeling van onze slimme technologie en onderzoek naar nieuwe mogelijkheden. Daarvoor willen we ook Belgisch IT-talent aantrekken. Vorig jaar verdubbelden onze vaste inkomsten en intussen tellen we 126 grote klanten in de diamantsector. Op korte termijn willen we onze omzet verviervoudigen en onze positie in de Verenigde Staten en de Emiraten sterk vergroten.โ€ Guy De Smet, CTO van iTraceiT

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.