CMB.TECH en Fortescue zetten een nieuwe stap in het verduurzamen van de wereldwijde scheepvaart. De twee bedrijven hebben een charterovereenkomst gesloten voor een splinternieuw ammoniak-aangedreven vrachtschip van het type Newcastlemax, uitgerust met een dual fuel motor. Het schip, met een draagvermogen van 210.000 DWT, zal naar verwachting eind 2026 worden opgeleverd en vormt een cruciale schakel in de wereldwijde ijzerertslogistiek van Fortescue.
Doorbraak in duurzame bulkvaart
De overeenkomst tussen Fortescue en Bocimar, een onderdeel van CMB.TECH, betreft een van de grote droge bulkcarriers die momenteel in aanbouw zijn bij de Qingdao Beihai-scheepswerf in China. Het schip zal worden ingezet voor het transport van ijzererts vanuit de Australische Pilbara-regio naar klanten in China en andere wereldmarkten.
Gerichte aanpak van emissies
Fortescue heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld:
-
Tegen 2030: eliminatie van Scope 1 en 2 emissies (emissies uit de eigen activiteiten in Australiรซ)
-
Tegen 2040: Net Zero Scope 3 emissies, waaronder de uitstoot die vrijkomt bij het transport van producten en bij staalproductie
Deze samenwerking met CMB.TECH draagt rechtstreeks bij aan het reduceren van Scope 3-emissies, die traditioneel erg lastig aan te pakken zijn in de scheepvaartsector.
Groene ammoniak als toekomstbrandstof
Fortescue pleit wereldwijd voor de snelle invoering van zero-emissie brandstoffen, zoals groene ammoniak. Deze brandstof wordt gezien als de meest haalbare lange termijn-oplossing, in tegenstelling tot tussenoplossingen zoals biofuels of LNG.
Een voorbeeld hiervan is de Fortescue Green Pioneer, het allereerste dual fuel-schip ter wereld dat op ammoniak kan varen. Het schip ligt sinds maart in Londen en zal binnenkort een wereldwijde haventoer maken om aandacht te vragen voor een versnelde transitie naar zero-emissie brandstoffen in de maritieme sector.