Port of Antwerp-Bruges sloot 2024 af met een groei van 2,3% in de totale goederenoverslag. Dit komt neer op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheid blijft de haven veerkrachtig. Vooral de sterke stijging in containeroverslag was een belangrijke groeimotor.
Sterke containeroverslag als drijvende kracht
In een onzekere markt met stijgende energieprijzen en toegenomen concurrentie presteerde Port of Antwerp-Bruges sterk. De totale goederenoverslag groeide met 2,3% ten opzichte van 2023 en bereikte 278 miljoen ton.
Containers waren de grootste groeisector. De containeroverslag steeg met 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU. Reefercontainers zagen een stijging van 9,2%, goed voor 8,6% van het totale containerverkeer. De haven vergrootte haar marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 werd volledig gecompenseerd door groei in andere vaarroutes.
Marktuitdagingen voor andere segmenten
Niet alle sectoren kenden groei. Wereldwijde geopolitieke spanningen en instabiliteit in de Rode Zee leidden tot langere vaartijden en onzekerheid in de scheepvaart. De chemische industrie beleefde de slechtste jaren sinds 2009. Ook de bouwsector en auto-industrie stonden onder druk door hoge energie- en grondstofprijzen.
- Conventioneel stukgoed bleef stabiel (+0,1%). IJzer- en staaloverslag steeg met 3,7%.
- RoRo-overslag daalde met 3,4%, door een terugval in de overslag van nieuwe autoโs (-9,4%).
- Droge bulk kende een lichte stijging (+0,4%). Steenkool daalde sterk (-35,4%), maar meststoffen groeiden met 22,9%.
- Vloeibare bulk daalde met 5,8%, vooral door minder vraag naar diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%). Chemicaliรซn stegen daarentegen met 14,8%, mede dankzij een sterke groei in biobrandstoffen (+60,1%).
In 2024 bezochten 20.195 zeeschepen de haven, een stijging van 0,2%. Zeebrugge verwelkomde 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers.
Port of Antwerp-Bruges zet in op duurzaamheid en innovatie
De haven zet grote stappen in de transitie naar een klimaatneutrale toekomst. In 2024 lag de focus op circulaire economie en duurzame energie:
- NextGen District en NextGen Demo stimuleren innovatieve circulaire projecten.
- CHERISH2O-project richt zich op waterzuivering en hergebruik van bedrijfsafvalwater.
- Warmtenet Antwerpen Noord werd uitgerold als eerste open-access warmtenet in Belgiรซ.
De haven investeerde ook in schone brandstoffen. De eerste methanolbunkering van een diepzeeschip markeerde een belangrijke mijlpaal. Daarnaast werden walstroomprojecten in Antwerpen en Zeebrugge verder ontwikkeld om emissies te verlagen.
In de logistiek werden verduurzamingsprojecten versneld. Zo kreeg het havengebied een van Europaโs grootste publieke laadpunten voor elektrische vrachtwagens. Ook de vloot werd groener met innovaties zoals de Volta 1 (volledig elektrische sleepboot) en de Methatug (eerste methanol-aangedreven sleepboot ter wereld).
Infrastructuur als basis voor groei
Port of Antwerp-Bruges verstevigde haar concurrentiepositie met infrastructurele verbeteringen. In 2024 werd een diepgang van 16 meter officieel ingevoerd. Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge bevestigt de vooruitgang.
Andere belangrijke ontwikkelingen:
- Uitbreiding ICO RoRo-terminal in Zeebrugge om groeiende vraag op te vangen.
- Bouw van het Antwerp Coordination Center om de nautische keten efficiรซnter te maken.
- Implementatie van Certified Pick Up, waarmee inmiddels meer dan 1 miljoen containers veilig zijn vrijgegeven.
Samenwerking als sleutel tot succes
Port of Antwerp-Bruges blijft een essentiรซle schakel in de internationale logistieke keten. Door strategische samenwerkingen en investeringen blijft de haven groeien als wereldspeler. Innovatie, duurzaamheid en veiligheid blijven topprioriteiten.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:
โHet afgelopen jaar hebben we opnieuw onze veerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen.”
Johan Klaps, havenschepen van Antwerpen:
“Met trots kijken we terug op 2024, maar met nog meer ambitie vooruit naar 2025. Onze haven is de grootste economische motor van Vlaanderen, zelfs in uitdagende tijden. โ En we blijven aan marktaandeel winnen in de Hamburg-Le Havre Range. Dit is te danken aan de inzet van alle werknemers en bedrijven die dagelijks het beste van zichzelf geven, en daar ben ik hen enorm dankbaar voor. Om duurzaam te blijven groeien en onze positie als wereldhaven te verzekeren, hebben dossiers zoals ECA onze hoogste prioriteit. Met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie blijven we investeren in een toekomstbestendige haven die welvaart creรซert voor Vlaanderen en ver daarbuiten.โ
โDe complementariteit van onze havenplatformen heeft zich opnieuw bewezen als een grote toegevoegde waarde. Daarnaast zetten we in op maatschappelijke betrokkenheid, zoals met de tv-serie โDe Havenโ om de fascinerende wereld van de haven dichter bij het publiek te brengen. Tegelijkertijd investeren we in cruciale infrastructuur, zoals de vernieuwing van de Zweedse Kaai met walstroom voor cruiseschepen. Ik kijk ook uit naar vervolgstappen in het project NSZ (Nieuwe Sluis Zeebrugge) dat essentieel is om onze positie als wereldhaven te versterken en de capaciteit future-proof te maken.โ