BeLux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen richting feestdagen

Fedex

Onafhankelijk onderzoek voorspelt een volumetoename van 7,6% voor de koeriers- en pakketmarkt ten opzichte van 2023. De BeLux pakketbezorgingen tussen oktober en december zouden voldoende zijn om het Justitiepaleis van Brussel twee keer te vullen.

Federal Express Corporation, ’s werelds grootste exprestransportbedrijf, publiceert vandaag een onderzoek dat voorspelt dat pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa zullen afleveren, 9% meer dan in dezelfde periode in 2023. In de BeLux-regio wordt verwacht dat dit volume neerkomt op een totaal van 109 miljoen pakketten (7,6% meer dan in 2023).

Het onafhankelijke onderzoek is uitgevoerd door Effigy Consulting, dat een analyse heeft gedaan van zijn koeriers-, expres- en pakketmarkt (CEP)-database met 500.000 datapunten verspreid over meer dan 300 vervoerders in 41 landen, waaronder de BeLux-regio.

De gegevens tonen een aanzienlijke toename ten opzichte van de Europese cijfers voor 2023 van 5,7 miljard pakketten, wat een groei is van 7,7 miljoen pakketten alleen al in de BeLux-regio.

Deze groei komt voornamelijk door een toename van e-commerce, waarbij naar verwachting 78,5% (86 miljoen) van de zendingen direct naar consumenten (B2C) in de BeLux-regio gaat. Het zogeheten hoogseizoen, wat Black Friday en de aanloop naar de feestdagen omvat, is een cruciale tijd voor Europese retailers en fabrikanten. Alleen voor de Black Friday-periode voorspelt de studie dit jaar een groei van 9,4% in de BeLux-regio vergeleken met 2023. Ongeveer 30% van het totale Europese volume in 2023 werd in de laatste drie maanden van het jaar bezorgd en dit benadrukt het belang van het zogenaamde ‘gouden kwartaal’. Ter vergelijking: dit is zeven procentpunten hoger dan het gemiddelde voor de drie andere kwartalen.

 

Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in het hoogseizoen, wanneer winkels worden bevoorraad en locaties zich voorbereiden op hun drukste seizoen. Iets minder dan een vijfde (19,5%) van de logistieke activiteiten wordt verwacht als business-to-business (B2B) zendingen, terwijl bijna een tiende (8%) zendingen van consument naar consument (C2C) betreft, in een periode wanneer cadeaus naar vrienden en familie door het hele land worden gestuurd. Het resterende percentage zijn zendingen van consument naar bedrijf (C2B).

 

Marius Penninks, Vice President Network Operations bij FedEx, zegt: “Het hoogseizoen is een cruciale tijd voor bedrijven in België en Luxemburg en veel van hen zijn sterk afhankelijk van logistieke diensten om aan de groeiende vraag te voldoen. Ook dit jaar zien we een stijgende vraag in de aanloop naar de feestdagen, waarbij themadagen zoals Cyber Monday en Black Friday aan populariteit winnen in deze landen. Samen met onze klanten zijn we klaar om de toegenomen werkdruk aan te kunnen en ervoor te zorgen dat pakketten op tijd aankomen, zodat iedereen onbezorgd van de feestdagen kan genieten.

 

Om de omvang van het hoogseizoen in Europa te illustreren: als alle pakketten achter elkaar zouden worden gelegd, zouden ze zich over 1,15 miljoen mijl uitstrekken, genoeg om twee keer heen en terug naar de maan te reiken, met nog een flinke hoeveelheid pakketten over. Op lokaal niveau zou het totale aantal leveringen in de BeLux-regio gedurende deze periode het Paleis van Justitie in Brussel twee keer kunnen vullen. Het totale gewicht van goederen dat dit hoogseizoen door heel Europa wordt vervoerd, zal bijna 7,5 miljoen ton bedragen, wat neerkomt op ongeveer 15 kg per persoon in de EU en het Verenigd Koninkrijk. In de BeLux-regio zou het totale gewicht meer dan 130.000 ton bedragen.

 

De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens het hoogseizoen zijn naar verwachting het VK (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard (524 miljoen), met gemiddeld 12 pakketten per persoon in het VK en de EU gedurende de periode van drie maanden. De BeLux-regio is de 9e grootste markt in Europa in termen van volume (109 miljoen), achter Nederland (226 miljoen) en vóór Ierland (45 miljoen).

 

Naar verwachting zal Europa tijdens dit hoogseizoen meer goederen van buiten het continent importeren dan exporteren, met bijna 200 miljoen zendingen afkomstig uit bijvoorbeeld China en de VS, vergeleken met 75 miljoen uitgaande zendingen. Toch lijkt het dat bijna een half miljard van de in Europa verzonden pakketten exportzendingen zullen zijn, met bijna 500 miljoen pakketten die door Europese bedrijven naar andere landen binnen en buiten de EU worden verzonden.

 

Penninks vervolgde: “Dit onderzoek toont bovendien aan dat de rol van Europa als exportregio niet mag worden onderschat, wat het belang benadrukt van een uitstekend intercontinentaal lucht- en intra-Europees lucht- en wegennetwerk. Bij FedEx maken we ook gebruik van de gegevens die door onze fysieke netwerken stromen om bedrijven te ondersteunen tijdens het hoogseizoen. Zo wordt elk pakket 20 tot 25 keer gescand, en gebruiken we deze gegevens voor monitoring en essentiële interventies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.