Zowel de Belgische als de wereldwijde economie werkt tegenwoordig via ingewikkelde supply chain-netwerken. Globalisering, open handel en complexe processen hebben deze netwerken nog ingewikkelder gemaakt. Ze strekken zich uit over meerdere landen en continenten en daarbij zijn talloze leveranciers, fabrikanten, distributeurs en klanten betrokken. Bovendien zorgt de digitale revolutie voor een explosieve toename van data. Dit maakt de supply chain complexer, maar biedt ook kansen.
Effectief supply chain management heeft een significante invloed op de cashflow, groei en uiteindelijk ook op de beurswaarde van Belgische bedrijven.
Evolutie van de supply chain
Als bedrijven weten hoe ze technologie en kennis moeten inzetten, kunnen ze hun concurrentiepositie verstevigen. Tegenwoordig begrijpt men binnen de sector dat de supply chain draait om meer dan alleen inkoop en logistiek. Vroeger lag de focus vooral op het krijgen van kosteneffectieve prijzen voor goederen en de levering van deze goederen. Deze visie gaat echter voorbij aan de manier waarop de supply chain, als een belangrijk instrument om waarde te creëren, de winst van een bedrijf beïnvloedt.
Nu er steeds meer aandacht komt voor supply chains – vooral sinds de coronapandemie – is het cruciaal om de supply chain te transformeren naar een instrument dat de waarde van bedrijven verhoogt. Deze transformatie houdt in dat de supply chain meer invloed krijgt en dat er een digitale evolutie in gang wordt gezet. Dit is vooral voor grote bedrijven uitdagend vanwege de complexiteit van supply chain management.
In dit veranderende landschap wordt van CFO’s verwacht dat ze een proactieve rol spelen bij het bepalen van de supply chain-strategie. Deze uitbreiding van de rol van de CFO komt voort uit het besef dat de financiële resultaten van een bedrijf nauw verbonden zijn met de effectiviteit van de supply chain. Een goed beheerde supply chain is meer dan een middel om producten te leveren; het is een strategisch middel dat de financiële gezondheid van een bedrijf kan verbeteren door verspilling te minimaliseren en processen te stroomlijnen.
Met de volgende vier strategieën kunnen CFO’s meer waarde halen uit hun supply chain-activiteiten, de winstgevendheid verbeteren en de concurrentie achter zich laten.
Maak gebruik van data
In het digitale tijdperk is het cruciaal om data te gebruiken voor meer inzicht en betere besluitvorming. Leiders, waaronder CFO’s, moeten investeren in de juiste technologie om datagedreven verbeteringen mogelijk te maken. Dit gaat niet alleen over technologie; het gaat over het integreren van technologie om waarde te creëren.
Leidinggevenden, met name de CFO, moeten de uitdagingen in deze datarijke omgeving aanpakken. De rol van de CFO dient verder te gaan dan fiscale zaken. Hij of zij moet zich richten op strategische besluitvorming en actief betrokken zijn bij digitale transformatie.
Omarm technologie
Geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), het Internet of Things (IoT) en blockchain kunnen de supply chain transformeren en waarde creëren. AI en machine learning kunnen bijvoorbeeld logistiek en voorraadbeheer optimaliseren door vraag en aanbod nauwkeurig te voorspellen. Dit maakt AI vooral waardevol voor CFO's in de detailhandel, voedsel- en drankensector, mode-industrie en de maakindustrie.
Geavanceerde technologieën kunnen ook helpen bij macro-economische uitdagingen door leveranciersdata, productiecapaciteiten en transportlogistiek te analyseren. Datagedreven beslissingen over inkoop, productie en voorraadbeheer zijn hierdoor mogelijk waardoor supply chain-processen worden gestroomlijnd en de efficiëntie wordt verbeterd.
Medewerkers voorzien van de juiste vaardigheden en tools
Een succesvolle transformatie staat of valt met mensen en hun ervaringen. Dit geldt zelfs wanneer CFO’s aan het hoofd staan van de transformatie. CFO’s kunnen weliswaar best practices opstellen voor transformatie, maar effectieve transformatie gaat verder dan strategieën en technologie. Het vraagt om erkenning van de rol die het personeel speelt.
CFO’s moeten werknemers op één lijn brengen met de doelstellingen en een mentaliteit creëren die gericht is op collectieve vooruitgang. Hierbij is het essentieel om werknemers emotioneel te ondersteunen tijdens het veranderingsproces. Nieuwe vaardigheden moeten worden aangeleerd om innovatieve werkmethodes en nieuwe ideeën mogelijk te maken. CFO’s moeten hun teams het
vertrouwen geven dat ze succesvol kunnen zijn in tijden van verandering. Door gebruik te maken van digitale tools die taken automatiseren, kunnen financiële teams zich richten op het creëren van waarde en het realiseren van transformatiedoelstellingen.
Technologie en talent combineren
Een belangrijke strategie voor CFO’s die hun supply chain-activiteiten willen verbeteren, is het combineren van de sterke punten van technologie met de vaardigheden van mensen. Hoewel technologie en data kunnen helpen bij het besparen van geld, verhogen van de efficiëntie en genereren van nieuwe inkomstenbronnen, is dit geen alles-in-één oplossing.
De complexe aard van de supply chain vraagt om de creativiteit, flexibiliteit en probleemoplossende vaardigheden van mensen. Door in zee te gaan met partners die de perfecte balans weten te vinden tussen het digitale en menselijke domein, kunnen CFO’s een flexibele, veerkrachtige en optimale supply chain ontwikkelen. Zo’n holistische visie pakt niet alleen de directe operationele uitdagingen aan, maar zorgt ook voor een robuust framework dat bestand is tegen toekomstige onzekerheden. CFO’s moeten, als de financiële leiders van een bedrijf, inzien dat de beste resultaten worden behaald wanneer technologie en mensen samenwerken. Investeren in deze mix is niet alleen goed voor de supply chain; het is een recept voor financieel succes op de lange termijn.