Gent wil tegen 2030 zoveel mogelijk emissievrije logistiek in binnenstad

emissievrije logistiek Gent 2030

Met een nieuw plan mikt de Stad Gent als een van de eerste steden in Vlaanderen op een emissievrije logistiek in de binnenstad tegen 2030. Wie binnen de R40 leveringen doet, zal dat vanaf dan dus zoveel mogelijk uitstootvrij moeten doen. De Stad start zelf ook met enkele initiatieven.

In het ‘Plan Stedelijke Logistiek’ stelt de Stad een duidelijke ambitie tegen 2030: een stadslogistiek die binnen de R40 zoveel mogelijk uitstootvrij is. Omdat de ene logistieke stroom de andere niet is, wordt het plan gefaseerd ingevoerd. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder het type voertuig en de logistieke stroom. Zo verloopt bouwlogistiek met veel zwaardere voertuigen dan pakjeslevering.

Het doel van het plan is om de verkeersveiligheid en leefkwaliteit te verhogen, de bereikbaarheid te garanderen en het economisch weefsel te versterken. Per week worden immers zo’n 7.000 ton goederen de R40 binnengebracht via 40.000 ritten van bestel- en vrachtwagens, bouwlogistiek niet meegerekend. Dagelijks worden 10.000 tot 20.000 pakjes geleverd in de binnenstad.

Focuspunten

De aanpak focust niet alleen op duurzame voertuigen, maar ook op het verminderen van goederenstromen via bundeling. Andere focuspunten zijn een betere belevering naar handelaars, ruimte voor logistiek en een meer uitgewerkte minder hinder-aanpak bij werken.

In het kader van het plan opende de Stad deze week al een minihub aan de Ham. PostNL gebruikt die hub om van daaruit leveringen binnen de R40 met vrachtfietsen te doen. Een tweede initiatief situeert zich aan het voormalige FNAC-gebouw. Daar worden binnenkort bouwmaterialen geleverd via het water. Verder dient de Stad Gent bij de Vlaamse overheid een aanvraag in voor drie pilootprojecten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.