Transparantie verhoogt de veerkracht van de supply chain

Transparantie verhoogt de veerkracht van de supply chain

Om te beginnen volgen hier enkele cijfers:

  • 67% – Volgens 67% van de organisaties bepaalt het voldoen aan klantverwachtingen met betrekking tot snelheid van levering, de komende 12 tot 18 maanden de structuur en doorstroming van hun supply chain.
  • Elke 3,7 jaar – Dat is hoe vaak verstoringen in de supply chain van een maand of langer zullen voorkomen in alle sectoren.
  • Meer dan 50% – Zo veel leidinggevenden in de retail supply chain zijn van plan om te investeren in omnichannel fulfillment, planning en voorraadprognoses om de flexibiliteit van hun logistieke processen te vergroten.

Transparantie in de supply chain is cruciaal om vertragingen te voorkomen, knelpunten te vermijden en een flexibele, veerkrachtige supply chain op te bouwen. Supply chains, die op zichzelf al complex zijn, worden maar al te vaak nog verwarrender gemaakt door verouderde, ingewikkelde en handmatige processen.

Stelt u zich eens voor dat de ene partner zijn data in een spreadsheet bewaart, een andere op een klembord en een derde software voor voorraadbeheer gebruikt. Om te achterhalen waar uw goederen zich bevinden, kost het veel tijd en energie om deze verschillende databronnen samen te brengen in één overzicht.

Als we het hebben over transparantie in de supply chain bedoelen we dat u altijd en overal toegang hebt tot de relevante data, mijlpalen, inzichten en uitzonderingen tijdens elke fase van een zending. Dit zorgt voor een betere workflow, betere besluitvorming en optimalisatie van supply chain management processen.

Transparantie in de supply chain verbetert planning

.
Elk segment van uw supply chain is afhankelijk van het vorige in een voortdurende cyclus. Meer controle over voorraadbeheer is bijvoorbeeld essentieel, maar zal minder effectief zijn als andere schakels van de supply chain achterblijven. Hieronder staan vijf voorbeelden van processtappen in de supply chain die verbeterd kunnen worden door de hoeveelheid beschikbare data te vergroten.

  • Stroomlijnen van transport: Als u precies weet wanneer het schip in de haven is en wanneer uw container wordt gelost, kunt u de vrachtwagen op het optimale moment sturen om hem op te halen.
  • Opstopping in de haven helpen voorkomen: Als u nauwkeurig kunt plannen, kunt u ervoor zorgen dat uw vracht niet in de file staat in de haven van binnenkomst. Eén vrachtwagen minder in de back-up helpt de opstoppingen al te verminderen.
  • Verminder de kosten voor detention en demurrage: Door uw vracht tijdig op te halen in de haven vermijdt u extra kosten voor de opslag van uw container, terwijl de volgende stap de vertraging bij het terugbrengen van de container verkleint.
  • Efficiëntere inzet van personeel: Plan extra magazijnpersoneel op de juiste dag en het juiste tijdstip om uw lading snel uit de container te halen.
  • Snellere teruggave van douanerechten: Wanneer elke cyclus is voltooid, zijn uw transportgegevens klaar voor het indienen van de aanvraag voor de teruggave van douanerechten. Gebruik het extra kapitaal om uw volgende productie te financieren en begin de cyclus opnieuw.

Door zoveel mogelijk efficiëntieverbeteringen te realiseren, zal de cyclus elke keer dat hij opnieuw begint veel effectiever zijn. En al deze stappen helpen bij het uiteindelijke doel van elk bedrijf: klanten blij maken wanneer ze vragen “waar zijn mijn spullen?” omdat u altijd een gedetailleerd en betrouwbaar antwoord kan geven.

Transparantie in de supply chain verbetert samenwerking tussen teams

.
Hoe meer kennis u heeft, hoe meer u met die kennis kunt doen. Denk aan de tijd die u bespaart als uw medewerkers niet handmatig een container hoeven op te sporen. Of wanneer ze een spreadsheet niet meer handmatig hoeven te uploaden in uw voorraadsysteem omdat de gegevens in realtime via een API binnenkomen. En dan hebben we het nog niet eens over het terugdringen van de stilstandtijd van chauffeurs, over- of onderbezetting van magazijnen en nog veel meer.

Een logistiek dataplatform kan ook de communicatie tussen uw teams en externe partners stroomlijnen en vereenvoudigen. Klik bijvoorbeeld op een SKU en stuur een bericht naar de leverancier met informatie over het geplande productieschema. Of uw team kan een vraag van een klant ontvangen en de relevante verzendinformatie direct bij de hand hebben, zodat uw klantenserviceteam direct contact kan opnemen met de klant met alle relevante informatie.
.

Meer inzicht in uw supply chain zorgt voor meer tevreden klanten

.
De planning verbeteren en de communicatie stroomlijnen kunnen op hun eigen manier de kosten verlagen en de operationele efficiëntie verhogen. Ze helpen ook om het ultieme doel van elke retailer of e-commerce-partij te bereiken: het creëren en behouden van tevreden klanten.
Tevreden klanten kopen meer, retourneren minder en vertellen vrienden en bekenden over hun ervaringen met uw klantenservice. In een onderzoek onder consumenten gaf 94% aan dat bij een “zeer goede” bedrijfsbeoordeling voor klantervaring, ze dat bedrijf ook zouden aanbevelen. Zet dat eens af tegen de volgende statistiek: ongeveer 61% zegt dat ze een bedrijf de rug toekeren na één slechte ervaring met de klantenservice.
Zicht op waar uw goederen zich bevinden biedt voordelen op de korte termijn en zal uw bedrijf klaarstomen voor succes op de lange termijn. Hierbij maakt het niet uit of dit deel is van een bredere digitale transformatie of van een gerichte poging om veerkracht in uw supply chain in te bouwen. Efficiëntere planningsprocessen, betere communicatie en tevreden klanten zijn mooie doelen om naartoe te werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.