De Europese Commissie legt haar voorstel op tafel over de maten en gewichten van vrachtwagens. Dat maakt ineens een einde aan een aantal vreemde of absurde situaties.
Zo stelden Europese regels dat vrachtwagens die de grens tussen België en Frankrijk oversteken maximum 40 ton mogen wegen. Dat is vreemd omdat in beide landen vrachtwagens 44 ton mogen wegen. In de toekomst zal de EU toelaten dat het grensoverschrijdend transport ook 44 ton mag zijn. Dat geldt dan voor alle lidstaten waar 44 ton de norm is.
Daarnaast moedigt de Europese Commissie ook het gebruik van langere en zwaardere vrachtwagens aan (LZV’s). België heeft een proefproject lopen op dat vlak. Nederland staat al verder, daar rijden al duizenden LZV’s rond. In het verleden was een bilateraal akkoord tussen landen nodig om zo’n LZV de grens te laten oversteken. In het nieuwe voorstel van de Europese Commissie staat dat dit niet meer zal nodig zijn.
De Europese Commissie ziet een toekomst voor de transportsector waarin ook waterstofvrachtwagens hun plaats hebben. Deze hebben als nadeel dat de waterstofinstallatie een belangrijk deel van de nuttige laadlengte inneemt. In het voorstel wordt de wettelijke toegestane lengte van waterstofvrachtwagens verlengt, zodat deze even veel goederen kunnen vervoeren als elektrische of dieselvrachtwagens.