Voorrang aan het welzijn en de veiligheid van de bestuurders: Renault Trucks voert belangrijke verbeteringen door op de vrachtwagens van zijn topgamma’s Renault Trucks T, T High, C & K. De constructeur heeft de interieuruitrusting van de cabine geoptimaliseerd om rijplezier te koppelen aan ergonomie en heeft zijn vrachtwagens voorzien van geavanceerde rijhulptechnologieën om de veiligheid op de weg te verbeteren. Deze uitrusting zal ook worden aangeboden op de zuiver elektrische Renault Trucks E-Tech T & C-modellen.
Renault Trucks streeft ernaar zijn voertuigen continu te verbeteren en biedt bestuurders een steeds veiligere, functionelere en comfortabelere werkomgeving. Zo geeft de constructeur zijn topgamma Renault Trucks T, T High, C & K nieuwe veiligheidselementen en herziet hij de inrichting van de cabine voor nog meer comfort, zowel aan het stuur als tijdens pauzes. Deze technologieën zullen ook beschikbaar zijn op de Renault Trucks E-Tech T & C, die net gelanceerd werden.
Geoptimaliseerd rij- en reiscomfort
In het interieur werd de uitrusting geoptimaliseerd om de bestuurder een steeds aangenamere omgeving te bieden die ergonomie koppelt aan reiscomfort en productiviteit. Het dashboard kreeg een nieuw, aanpasbaar digitaal hoofdscherm van 12 duim. Dit scherm wordt gecombineerd met een multifunctioneel aanraakscherm van 9 duim. Dit laatste heeft een intuïtieve Android Automobile-interface die snelle toegang tot de apps mogelijk maakt. De bestuurder beschikt over bedieningselementen aan het stuur om de functies van het hoofdscherm en het secundaire scherm in alle veiligheid te activeren, bv. om oproepen en muziek te beheren. Om het rijden te vergemakkelijken, geeft het scherm ook de navigatiehulp en de camerabeelden weer. De voertuigen kunnen bovendien worden uitgerust met een inductielader voor telefoontoestellen.
Voor maximaal rijcomfort kan het stuur bekleed zijn met leder. Zowel de zetels als het dashboard van de Renault Trucks T, T High, C & K zijn personaliseerbaar: stof en/of leder voor de zetels; klassiek of compact, antracietgrijs of zwart en rood voor het dashboard. De elektrische modellen van Renault Trucks E-Tech T & C hebben dan weer een specifieke blauwe en rode afwerking.
De Renault Trucks T, T High, C & K en Renault Trucks E-Tech T & C zijn uitgerust met een in drie richtingen verstelbare stuurkolom. Zo kan de bestuurder de rijhouding kiezen die het best bij hem past, aangepast aan zijn lichaamsbouw, de beperkingen van zijn opdracht of zijn persoonlijke voorkeuren. De stuurkolom kan worden versteld met een enkele voetbediening die zowel de positie als de helling van het stuurwiel regelt. De bediening met beide handen op het stuur en de ogenblikkelijke vergrendeling garandeert nauwkeurigheid en veiligheid.
Geavanceerde rijhulptechnologieën
Voor modeljaar 2024 beschikken de vrachtwagens uit het topgamma van Renault Trucks over de nieuwste rijhulptechnologieën en de meest performante noodremsystemen om de veiligheid van de bestuurder, zijn lading en die van weggebruikers te garanderen.
De constructeur installeerde radars en camera’s rondom het voertuig, die het gezichtsveld van de bestuurder vergroten. Deze systemen garanderen de veiligheid van weggebruikers, vereenvoudigen manoeuvres en beperken het risico op ongevallen. Als optie kunnen tot vijf camera’s worden toegevoegd om de omgeving van het voertuig, de lading of de koppeling in het oog te houden tijdens het docken.
De bestuurder wordt automatisch op de hoogte gebracht van de bandenspanning van de vrachtwagen en de aanhanger. Ook wordt hij gewaarschuwd bij een storing, waardoor een te hoog brandstofverbruik of een klapband wordt vermeden.
De voertuigen zijn ook uitgerust met een waarschuwingssysteem in geval van snelheidsovertredingen: de camera herkent de te respecteren snelheid en waarschuwt de bestuurder bij inhaalmanoeuvres om ongevallen of overtredingen te voorkomen.
Voor een maximale veiligheid kunnen de Renault Trucks T, T High, C & K worden uitgerust met een bestuurdersairbag in combinatie met een gordelspanner (standaard op de Renault Trucks E-Tech T & C).
Tot slot, om het brandstofverbruik en dus de CO 2 -uitstoot te drukken, kunnen de voertuigen worden uitgerust met het Optivision Map Based-systeem. Dat maakt gebruik van de topografische gegevens en stuurt ze naargelang van het traject door naar de boordcomputer om de schakelstrategieën te optimaliseren. Ze zijn ook standaard uitgerust met de modules Check en Map van de Optifleet-software voor fleetbeheer, om de rijstijl bij te sturen en te optimaliseren en ritten nog efficiënter te plannen. Deze functie is standaard beschikbaar op de Renault Trucks E-Tech T & C.