In veel directiekamers is logistiek momenteel een hot topic. Economische onzekerheid, een tekort aan logistiek personeel, digitalisering en producten efficiënt van A naar B verschepen, zijn thema’s die hoog op de agenda staan. Er gaat dan ook veel aandacht uit naar logistieke professionals.
Het ironische aan de rol van een logistiek manager is dat wanneer hij of zij goed presteert, dit zelden wordt opgemerkt. Maar wanneer er dingen misgaan, dan wijst men al snel met de beschuldigende vinger naar de logistiek manager. De markt schreeuwt dan ook om meer logistiek personeel, rollen die momenteel lastig te vervullen zijn door de economische onzekerheid en alle logistieke veranderingen waarmee we de afgelopen jaren te maken hebben gehad.
Helaas zijn niet alle uitdagingen op korte termijn op te lossen. Daarom moeten organisaties hun strategie aanpassen om ervoor te zorgen dat hun goederen in beweging blijven. Hierbij zijn de meest succesvolle organisaties diegenen die flexibel en transparant zijn in hun communicatie richting klanten. Dit is waar de digitalisering van processen een grote impact kan hebben en direct waarde op kan leveren voor klanten.
Digitalisering brengt kostenbesparingen met zich mee
De logistieke sector verandert razendsnel, grotendeels aangedreven door de explosieve groei van data en innovatieve technologie. Naarmate de sector zich verder ontwikkelt, verandert ook de rol van de logistiek manager. Logistiek managers zoeken naar nieuwe manieren om hun werk goed te kunnen doen. Door data en technologie te integreren in hun processen, kunnen zij de efficiëntie verhogen en kosten besparen.
Het verschepen van goederen levert bijvoorbeeld een karrenvracht aan data op. Denk bijvoorbeeld aan productinformatie, trackingcodes en de capaciteit van containers. Door deze data beter te beheren, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel behalen, meer inzicht krijgen in hun processen en de algehele dienstverlening voor hun klanten verbeteren. Onderzoek toont aan dat bedrijven die digitale technologieën integreren in hun supply chain, hun serviceniveau kunnen verbeteren, terwijl de kosten met 30% worden teruggebracht.
Beginnen met digitalisering
Er zijn drie vragen die organisaties zichzelf moeten stellen voordat zij aan hun digitale transformatie beginnen.
- Wat? In deze fase wordt een probleem geïdentificeerd. Welk probleem ondervind ik momenteel in mijn logistiek of supply chain dat met het oog op de toekomst moet worden opgelost? Maar ook: wat zijn de gevolgen als niets wordt gedaan?
- Waar? De vraag is vervolgens op welk gebied digitalisering een rol kan spelen om die uitdagingen het hoofd te bieden. Is digitalisering per se nodig om die problemen op te lossen?
- Hoe? Wat zijn de vereisten en specificaties van de digitale oplossing? Wat heb je specifiek nodig om die verandering teweeg te brengen, zowel vanuit technologisch als organisatorisch oogpunt.
Klantgerichte aanpak
Als je aan verschillende afdelingen binnen een bedrijf vraagt wat zij als de grootste problemen ervaren, dan krijg je zeer uiteenlopende antwoorden. In de huidige markt is efficiëntie het sleutelwoord en het digitaliseren van processen voorkomt dat bedrijven veel tijd verspillen aan allerlei papieren processen. Elke activiteit moet een bepaalde waarde toevoegen aan een proces, en uiteindelijk aan wat we doen voor de klant.
Als een logistiek bedrijf bijvoorbeeld worstelt met ’the last mile’ (goederen bij de klant krijgen) is dat iets waar digitalisering een positieve impact kan hebben. Het risico bestaat namelijk dat pakketten van klanten vertraging oplopen als bedrijven moeite hebben om te achterhalen wanneer containers binnenkomen of wanneer zendingen worden gewijzigd.
Door een digitaal warehouse-managementsysteem te implementeren, als vervanging van papieren processen, kan dat bedrijf weer controle krijgen over de processen binnen het distributiecentrum.
Het gebruik van een digitaal platform voor wereldwijde logistiek is een ander voorbeeld waarbij de klant centraal wordt gesteld. Door alle relevante partijen samen te brengen op een cloudgebaseerd platform kan duidelijk en snel gecommuniceerd en samengewerkt worden met leveranciers, partners en teams. Wanneer een zending van een klant vertraging oploopt, kan met behulp van een trackingcode in real time de exacte locatie van de goederen worden bepaald. Hierdoor kunnen klanten weloverwogen beslissingen nemen over hun zendingen en direct in contact komen met alle relevante contactpersonen binnen de supply chain.
Bedrijven en hun logistieke afdeling zijn allemaal verschillend, maar hetzelfde geldt voor hun klanten. Daarom heeft elk bedrijf te maken met unieke problemen die zij proberen op te lossen door te digitaliseren. Eén aspect dat wel min of meer hetzelfde is voor elk bedrijf, is de manier waarop pijnpunten in de waardeketen kunnen worden achterhaald. Uiteindelijk moet alles gericht zijn op het leveren van toegevoegde waarde voor de klant.