NDQ opent gloednieuw magazijn mét spoorverbinding in haven Zeebrugge

NDQ opent gloednieuw magazijn mét spoorverbinding

De West-Vlaamse trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, opende in de haven van Zeebrugge een gloednieuw magazijn met spoorverbinding. Tijdens een officieel moment reed – in aanwezigheid van onder meer vice-eersteminister en minister van Noordzee Vincent van Quickenborne, de Brugse burgemeester Dirk De fauw en de CEO van Infrabel Benoît Gilson – de eerste trein het gebouw van 12.000 vierkante meter binnen. 11 miljoen euro investeerde NDQ in de nieuwe infrastructuur. “We willen met deze investering de groei die we de jongste jaren kenden voluit verder zetten”, zegt Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort.”

In 2004 startten Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur hun onderneming NDQ met drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming, die dit jaar genomineerd is voor de award van Transporteur van het Jaar, liefst 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ haar transporten richting het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu maar liefst 100 opleggers richting de UK. Van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive: NDQ voorziet transport van goederen voor zeer uiteenlopende sectoren.

De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “We hebben geïnvesteerd én onze expertise verder uitgebouwd”, zegt een trotse Nicolas Dehaemers. “Onze focus op export naar de UK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen.” In dat groeiverhaal past het gloednieuwe state-of-the-art magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd.

Efficiëntiewinst

Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein worden geleverd in Zeebrugge om vervolgens op trailers te worden geladen, die verscheept worden naar de UK. Omgekeerd kunnen ook goederen afkomstig van de overkant van het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor kunnen worden getransporteerd over heel Europa.

“We maken op die manier enorme efficiëntiewinsten”, zegt Dehaemers, die momenteel in gesprek is met diverse nieuwe partners die eveneens geconnecteerd zijn met het spoor. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken, wiens magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nóg grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.”

Duurzamer transport
“Bovendien kunnen onze transporten op deze manier ook veel duurzamer”, zegt Dehaemers. “We weten dat veel van onze klanten daar veel meer dan vroeger oog voor hebben. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
.
De eerste trein reed het magazijn binnen, onder andere in aanwezigheid van vice-eersteminister en minister van Noordzee Vincent van Quickenborne, Brugse burgemeester Dirk De fauw. de CEO van Infrabel Benoit Gilson en de voorzitter van Cewez/APZI Marc Adriansens.
.
Vincent Van Quickenborne, vice-eersteminister en minister van Noordzee: “De Brexit heeft voor een grote extra administratieve werklast gezorgd op vlak van de douane. Veel producenten en transporteurs zitten met de handen in het haar, zien het amper nog zitten om zaken te doen met het Verenigd Koninkrijk en haken vervolgens af. NDQ vult die leegte op want het heeft zich wendbaar en creatief opgesteld. De vele extra werklast laten ze bijvoorbeeld over aan artificiële intelligentie. De toegevoegde waarde die ze intussen creëren voor de West-Vlaamse, Belgische en Europese economie is enorm. De aansluiting van het spoor op het gloednieuwe magazijn zal de toegevoegde waarde enkel nog maar doen toenemen. En het heeft nog zo veel positieve effecten: minder vrachtwagens op de baan, minder uitstoot en minder verkeersproblemen. Efficiënter, goedkoper, gezonder en veiliger dus.”
.

Bron: TransportNieuws.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.