De afgelopen jaren heeft de magazijn- en logistieke sector zwaar te lijden gehad. Covid-19, het Grote Ontslag (The Great Resignation) en de dalende beschikbaarheid van technisch geschoolde medewerkers hebben geleid tot grote tekorten aan arbeidskrachten in het magazijn. Aangezien de inflatie en de economische uitdagingen de supply chain steeds meer onder druk zetten, laat dit tekort aan arbeidskrachten zich in 2023 nog sterker voelen dan ooit. Volgens Wim Vermeir, expert in magazijnrobotica bij Exotec, is de nood aan automatisering in de sector nog nooit zo hoog geweest.
Bedrijven staan voor een grote uitdaging bij het aantrekken én behouden van personeel. En uit onderzoek dat het uitzendbureau ManPower liet uitvoeren staat de sector Transport, Logistiek en Communicatie helemaal bovenaan in de lijst met bedrijven die moeite hebben om hun vacatures gevuld te krijgen – liefst 92 procent van de Belgische bedrijven in die sectoren hebben daarmee te kampen.
De redenen zijn uiteenlopend. Mensen kunnen vaak minder veeleisend en meer stimulerend werk vinden in andere sectoren. Het is bovendien geen geheim dat magazijnwerk vol risico’s kan zitten. De meeste magazijnen werken met hoge gezondheids- en veiligheidsnormen, maar gezien de fysieke aard van magazijnwerk is het bijna onmogelijk om elk gevaar weg te nemen. Volgens statistieken van Mensura, de grootste Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk in België, zijn het hanteren, tillen of dragen van goederen verantwoordelijk voor de meest voorkomende beroepsziekten, zoals tendinitis, hernia, ischias, geknelde zenuwbanen, enzovoort. In Nederland voeren Transport en logistiek zelfs de ranglijst aan van de sectoren met het hoogst aantal werkongevallen.
De automatiseringsoplossing
Roboticasystemen kunnen heel wat alledaagse, repetitieve en arbeidsintensieve taken voor hun rekening nemen en houden dat veel langer vol dan hun menselijke collega’s. Dit helpt organisaties gelijke tred te houden met de veranderende vraag van de consument, terwijl de druk op menselijke werknemers wordt verminderd. Robotic picking-systemen nemen ook de risico’s weg die gepaard gaan met het snel en efficiënt ophalen van producten, zelfs als deze zijn opgeslagen in rekken die zich vele meters boven de grond bevinden – een ronduit gevaarlijke en tijdrovende taak voor mensen.
Hoewel het slechts één onderdeel is van het magazijn van de toekomst, kan robotica de werkdruk voor bestaande werknemers aanzienlijk verminderen, terwijl het een meer wendbare magazijnomgeving creëert die het bedrijf veel beter bestand maakt tegen de gevolgen van arbeidstekorten en een veranderende vraag van klanten.
Robotica in de magazijnomgeving is geen nieuw fenomeen, ook niet in onze contreien. Maar veel operatoren gebruiken echter nog steeds verouderde apparatuur die niet meer voldoet aan de eisen van de huidige markt. In feite is tachtig procent van de magazijnen in de Benelux momenteel niet of niet afdoende geautomatiseerd. Tijdens de Covid-19-pandemie zijn investeringen in dergelijke technologie wel wat gestegen, maar tot een echte automatiseringsgolf is het toen niet gekomen, ook al kon daardoor de impact van social-distancingmaatregelen aanzienlijk worden opgevangen. Wellicht zat de immense economische onzekerheid tijdens die periode daar voor iets tussen. Op dat vlak is er nog niet veel verbetering merkbaar, maar als het huidige tekort aan arbeidskrachten blijft aanhouden, wordt automatisering geen opportuniteit meer om de concurrentie voor te blijven, maar bittere noodzaak.
Permalink
Dag Christophe,
Interessant artikel!
De dalende beschikbaarheid van technisch geschoolde medewerkers en het grote tekorten aan arbeidskrachten in het magazijn kan ook opgelost worden door het digitaliseren van personeelsplanning. Als je er meer wil over weten, neem dan een kijkje op atoss.be.
Mvg,
Veerle