Renault Trucks versterkt marktaandeel

Renault Trucks

Stijgende resultaten in Europa

Renault Trucks sluit 2022 af met een totaal volume van 58.967 gefactureerde voertuigen, een stijging met 15%. In een turbulente Europese markt, gekenmerkt door een sterk verstoorde
bevoorradingsketen, heeft de constructeur zijn positie versterkt door zijn marktaandeel in het segment van meer dan 16 ton met 0,6 punten te verhogen tot 9,4%.

Ook op het vlak van elektrische mobiliteit verstevigt Renault Trucks zijn positie in Europa, Renault Trucks was in 2022 dan ook goed voor 24,2% van de Europese inschrijvingen van middelzware en zware elektrische vrachtwagens. Renault Trucks factureerde in 2022 bovendien 268 elektrische bedrijfsvoertuigen van het type Renault Trucks E-Tech Master. Op de franse markt versterkt de constructeur zijn dominante positie met een marktaandeel van 29,4% bij de voertuigen van meer dan 16 ton en een marktaandeel van 75% bij de middelzware elektrische modellen.

In België en Luxemburg bereikt Renault Trucks een marktaandeel van 8.5% voor de voertuigen van meer dan 6 ton en 68% bij de middelzware elektrische trucks. In het LCV segment zijn er 1766
voertuigen gefactureerd in België en Luxemburg, een stijging van 23%.

Energietransportmatie

2022 was ontegensprekelijk het jaar van de koolstofvrije mobiliteit voor Renault Trucks. De constructeur maakte zich bekend als een onmisbare speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Zo opende hij een assemblagelijn voor de vrachtfietsen van Kleuster in zijn vestiging te Lyon, om een flexibelere en groenere distributie over de laatste kilometer mogelijk te maken. Ook overschreed de Renault Trucks-fabriek in Blainville-sur-Orne de symbolische grens van 1.000 elektrische vrachtwagens met middelhoog laadvermogen.

In 2022 vertrouwden tal van transporteurs en gemeenten op Renault Trucks om hen te begeleiden bij hun transitie naar elektrische voertuigen. Zo kondigde XPO in Frankrijk aan 100 elektrische vrachtwagens te zullen bestellen bij het merk en kocht de Spaanse stad Barcelona 73 elektrische vrachtwagens van Renault Trucks voor de inzameling van afval en de reiniging van de openbare weg. Coca-Cola gebruikt van zijn kant 30 elektrische vrachtwagens van Renault Trucks voor leveringen over de laatste kilometer aan zijn klanten in België en Sepur nam zopas 18 Renault Trucks E-Tech D Wide in gebruik om het huishoudelijk afval van het hele 13 e arrondissement van Parijs op te halen. De elektrische vrachtwagens van de klanten van Renault Trucks hebben samen al 4 miljoen kilometer afgelegd, wat neerkomt op een besparing van 3.200 ton CO 2.

Eind 2023 gaat in de Renault Trucks-fabriek van Bourg-en-Bresse de productie van zware elektrische vrachtwagens van start: Renault Trucks E-Tech T voor regionale distributie en Renault Trucks E-Tech C voor bouwtoepassingen in de stad.

Voortaan biedt Renault Trucks als enige constructeur elektrische mobiliteit voor alle toepassingen: van een bakfiets van 650 kg tot een elektrische trekker en vrachtwagen van 44 ton. Deze elektrische voertuigen maken tevens deel uit van het volledige ecosysteem voor koolstofvrij transport dat Renault Trucks aanbiedt. Renault Trucks streeft ernaar om tegen 2030 de helft van zijn verkoop te realiseren met zuiver elektrische voertuigen.

Circulaire economie

De invoering van een circulair economisch model is voor Renault Trucks een van de pijlers van een koolstofvrije transportsector. Door de levensduur van tweedehandse onderdelen of vrachtwagens te verlengen, reduceert Renault Trucks de impact op de natuurlijke hulpbronnen met tot 80%. Een deugdzaam model dat steunt op drie principes: regenereren, converteren en recycleren. In 2022 heeft Renault Trucks de levensduur van 345 voertuigen in de wagenparken van zijn klanten verlengd door ze te herconditioneren in zijn Used Trucks Centre in Saint-Priest.

Renault Trucks gaf 132 tweedehandse vrachtwagens een tweede leven door ze in zijn Used Trucks Factory te Bourg-en-Bresse om te bouwen voor nieuwe toepassingen. Het aantal omgebouwde voertuigen ligt veel lager dan de vraag en is te verklaren door het gebrek aan beschikbare voertuigen door de historisch lage voorraadniveaus en door het feit dat transporteurs hun vrachtwagens langer in dienst houden.

Koolstofneutraal tegen 2040

Renault Trucks heeft zich geëngageerd om zijn activiteiten sneller koolstofvrij te maken en zo te helpen om de stijging van de aardtemperatuur tegen het einde van de eeuw te beperken tot 1,5
°C. De doelstellingen van de fabrikant, die zijn vastgesteld in het kader van het Science Based Target-initiatief (SBTi), zijn gebaseerd op wetenschappelijke gegevens. Vanaf 2040 zal Renault Trucks enkel nog vrachtwagens commercialiseren die niet op fossiele
brandstoffen rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.