Steeds meer mensen kopen verse voeding online. Supermarkten en producenten spelen alvast in op de groeiende vraag naar boodschappen en maaltijdboxen aan huis. Toch zetten veel traditionele verkopers van verse voeding nog niet de stap naar e-commerce. Hoe kan je dit rendabel organiseren met respect voor de voedselveiligheid? Clusters VIL en Flanders’ FOOD hebben, samen met 18 bedrijven, in kaart gebracht hoe zowel verkopers van verse voeding als hun logistieke partners dit best aanpakken.
28 % koopt verse voeding online
Sinds de coronapandemie is de evolutie naar meer contactloze betalingen en online aankopen in een stroomversnelling terecht gekomen. Dat geldt zeker ook voor voeding. Uit een bevraging tijdens het project Cool & Fresh Delivery blijkt dat 28 % van de online consumenten al verse voeding online kocht. Consumenten geven aan dat ze dit vooral doen omdat het hen tijd bespaart, omdat ze op elk moment van de dag boodschappen kunnen doen en geen zware tassen moeten dragen. Daarnaast hechten ze zeer veel belang aan de kwaliteit van de producten. Dat de producten op een betrouwbare, voedselveilige manier tot aan hun voordeur moet geraken is dus een absolute must.
Kleinere hoeveelheden, meer adressen
Deze evolutie biedt nieuwe mogelijkheden voor aanbieders van verse voeding en ook voor logistieke dienstverleners. Al blijkt een gebrek aan kennis vaak de reden dat bedrijven er nog niet mee gestart zijn. De verkoop aan huis betekent kleinere hoeveelheden vervoeren naar veel meer verschillende adressen. Ook bij veel logistieke dienstverleners, die wel vertrouwd zijn met thuisleveringen, is het vervoer van verse producten nog niet ingeburgerd.
Tijdsslot van 2 uur
VIL en Flanders’ FOOD sloegen daarom de handen in elkaar en hebben duidelijke aanbevelingen geformuleerd voor wie met e-commerce van verse voeding aan de slag wil gaan. Zo gaat de voorkeur uit naar een actief gekoelde levering (o.a. door het gebruik van koelwagens). Consumenten moeten zeker thuis zijn om de verse producten te kunnen ontvangen. Een transparant leverproces met een bevestiging van de gekozen tijdsslot (van niet meer dan twee uur) en een up-to-date track-&-trace systeem zijn daarom zeer belangrijk. Als mensen toch niet thuis zijn, moeten er dan ook andere procedures gevolgd worden dan bij andere leveringen.
CEO tot Chauffeur
De aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Doorheen het hele proces moet de koude keten behouden blijven en daar moet ook voldoende controle op gebeuren. Een van de deelnemende bedrijven van dit project is versplatform UpFresh. “Het ‘Cool & Fresh Delivery’-traject bezorgde ons een nieuwe kijk in onze verdere push naar automatisering & digitalisering. De koppeling tussen rendabiliteit, voedselveiligheid en klantenservice binnen een e-commerce model is één van die vraagstukken waar we meer inzicht in kregen. Daarnaast wil UpFresh ook de omslag maken naar een groene last mile op een kostenbewuste en klantgerichte basis. Het VIL-netwerk is voor UpFresh een bron van kennis waar ook wij in onze transitie kunnen op terugvallen”, aldus Gil Dumarey, CEO bij UpFresh.
Projectdeelnemers
Air Liquide, Air Products, BD Logistics, Cargo Velo, Dierendonck, DPD Fresh, Dynalogic, Etheclo, Foodbelgium/Streekmarkt.be, Food Express, FoodSprint, GLS, Milcobel, Normec Group, Pittman Seafoods, UPFRESH, Urbike en DV Fresh.
Dit project werd mee ondersteund door VLAIO.