Maandag is de bouw van de Scheldetunnel in Zeebrugge gestart. Aannemer COTU zal hier acht tunnelelementen bouwen die in 2025 over het water naar Antwerpen zullen gebracht worden. De tunnel die daar gebouwd wordt, is een belangrijk onderdeel van de Oosterweelverbinding. Eens ze ter plaatse zijn, zullen ze afgezonken worden op de bodem van de Schelde. Tegen 2030 zou de tunnel moeten klaar zijn.
De locatie van het bouwdok in Zeebrugge is doelbewust gekozen. Nadat de tunnelelementen klaar zijn, zal het bouwdok gevuld worden met water en overgelaten aan Port of Antwerp-Bruges. De haven kan dit dok en nieuwe kademuur nadien gebruiken om de haveninfrastructuur verder uit te bouwen.
De Scheldetunnel is echter niet onbesproken. Diverse natuurbewegingen lieten al weten dat ze de vergunning voor de tunnel zullen betwisten. Ze maken zich zorgen om het grondwater dat opgepompt wordt. Volgens hen bevat dit veel PFAS en zijn de normen voor het lozen van dat water ondermaats.