De prijzen van containertransport is de laatste weken flink gezakt. Prijzen staan nu nog op 35% van het hoogtepunt, tijdens de corona pandemie. Het moet natuurlijk wel gerelativeerd worden dat het huidige niveau nog altijd 2,5 keer hoger ligt dan het gemiddelde voor de coronacrisis.
Nochtans is het najaar normaal een topperiode voor containertransport. Maar door de huidige energiecrisis en bijhorende afkoeling van de wereldeconomie, wordt er veel minder geproduceerd en geconsumeerd. Dat wordt direct gevoeld in de overzeese handel. China vind veel minder afzet in het westen. Tegelijk is China ook minder aan het importeren.
Rederijen voelen dit alvast aan hun winst. Klanten die overeenkomsten hebben, willen die nu aangepast zien aan de nieuwe werkelijkheid. Er werden de voorbije periode ook veel nieuwe schepen besteld. Als die gaan meespelen, dan zal dat de prijzen nog verder onder druk zetten. Lagere prijzen kunnen uiteraard weer zorgen dat de economie hierdoor iets makkelijker weer op de rails zal komen.
In ieder geval wordt het minder druk in de havens, waar schepen vaak in file lagen te wachten om gelost en geladen te worden. Door de lagere volumes die vervoerd worden, zien we dat havens hun files weggewerkt krijgen.