Renault Trucks zet in op circulaire economie

Renault Trucks Circular Economy

Renault Trucks zet in op circulaire economie. In het verleden was het al bezig met het transformeren van tweedehandstrucks en remanufacturering, maar nu kondigt Renault Trucks de oprichting van zijn Used Parts Factory aan. Op de site in Vénssieux zullen vrachtwagens van Renault Trucks ontmanteld worden om hun onderdelen opnieuw te gebruiken. Al vijf jaar investeert Renault Trucks in de circulaire economie met een aanpak die steunt op drie pijlers: voertuigen uit zijn wagenpark en tweedehandsvoertuigen valoriseren, ombouwen en recycleren. Tweedehandse vrachtwagens omgebouwd volgens strikte industriële processen in de Used Trucks Factory, voertuigen opgewaardeerd met de nieuwste technologieën in het herconditionerings centrum van Lyon en tweedehandsvoertuigen van speciale reeksen …

Circulaire economie

Renault Trucks neemt tal van initiatieven om de levensduur van zijn voertuigen te verlengen. De constructeur zet zijn inspanningen voort en kondigt de oprichting van de Used Parts Factory aan, een industriële vestiging voor de recyclage van vrachtwagens en de herwaardering van onderdelen en grondstoffen. Dat initiatief werd gevalideerd door een voorafgaande studie die Renault Trucks in 2020 heeft uitgevoerd in samenwerking met specialist Indra Automobile Recycling en het agentschap ADEME (Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Énergie).

Renault Trucks dat zich heeft voorgenomen om afgedankte vrachtwagens te valoriseren en de wisselstukken te hergebruiken en opent daartoe een specifieke fabriek in het hart van zijn vestiging
in Lyon-Vénissieux. Deze fabriek van 3.000 m 2 , die zich zo dicht mogelijk bij het logistieke centrum bevindt, richt zich tot tweedehandse vrachtwagens van Renault Trucks, die ondanks hun hoge
kilometerstand nog onderdelen met een groot hergebruikspotentieel bevatten. Renault Trucks-vrachtwagens en hun onderdelen zijn namelijk ontworpen om meer dan 1,5 miljoen kilometer mee te
gaan.

De vrachtwagens van Renault Trucks zullen in de Used Parts Factory worden ontmanteld. Vooraf geïdentificeerde onderdelen die geschikt zijn voor hergebruik (motor, versnellingsbak, cabine, tank,
bumpers, luchtgeleiders, enz.) worden door de operatoren verwijderd. Zodra de onderdelen voor hergebruik zijn verwijderd, worden de andere onderdelen gerecycleerd. Zo worden de langsliggers versneden en naar de nabijgelegen gieterij gebracht. Het geëxtraheerde metaal zal worden gebruikt om nieuwe voertuigen te maken. De onderdelen die bestemd zijn om opnieuw te worden gebruikt, worden vervolgens gecontroleerd, gereinigd en gelabeld om ze op te nemen in een database en hun traceerbaarheid te verzekeren.
Deze herbruikbare onderdelen komen vervolgens in het nabijgelegen onderdelenmagazijn van Renault Trucks terecht, net als de nieuwe originele onderdelen.

Used Parts by Renault Trucks: een constructeursaanbod van herbruikbare onderdelen

Net als nieuwe wisselstukken zullen herbruikbare wisselstukken, die worden verkocht onder het label ‘Used Parts by Renault Trucks’, ter beschikking worden gesteld van de concessiehouders op
het e-commerceportaal voor wisselstukken van de constructeur. Deze herbruikbare onderdelen genieten een fabrieksgarantie en zijn gemiddeld 50 tot 60 procent goedkoper dan nieuwe
onderdelen.

Aangezien het om tweedehandse wisselstukken voor oude modelgamma’s gaat, zet Renault Trucks zijn samenwerking met Indra Automobile Recycling voort en zal het zijn concessienetwerk een
waaier aan onderdelen aanbieden die afkomstig zijn van ontmantelingen uitgevoerd door de recyclagespecialist.

Met dit nieuwe aanbod zet Renault Trucks zijn weg naar koolstofneutraliteit voort en speelt het merk ook in op het tekort aan onderdelen en grondstoffen, dat de hele sector treft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.