De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 147,2 miljoen ton, een stijging van 1,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Gezien de huidige geopolitieke en macro-economische context, is deze lichte groei, ondanks een daling van het containersegment door aanhoudende wereldwijde congestieproblemen, een bevestiging van de versterkte positie als eengemaakte haven.
Containersegment aanhoudend onder druk
De containeroverslag daalt met 9,8% in ton en met 6,2% in TEU vergeleken met een sterke eerste jaarhelft in 2021. Door de wereldwijd ontregelde containerlijnvaart, vertragingen en hoge volumes importlading, kamptde containertrafiek nog steeds met operationele uitdagingen. Bovendien daalde de overslag van containers gerelateerd aan Rusland met 39% omwille van het conflict in Oekraïne.
Conventioneel stukgoed groeit in de eerste jaarhelft sterk met 22% ten opzichte van dezelfde periode in 2021 en noteert de hoogste overslagvolume sinds 2011. Voornaamste oorzaak hierbij is de toegenomen import van staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. De door sancties verboden import van staal uit Rusland wordt vervangen door import uit andere landen. Ook de andere productgroepen zoals hout, plaatmateriaal en fruit tekenen groei op.
De roll-on/roll-off trafieken kennen een stijging van 8,9%. Belangrijke groei is er voor de trafieken op het Verenigd Koninkrijk en Ierland, die respectievelijk met 3,8 miljoen ton en 0,6 miljoen ton een groei optekenen van 6,8% en 47% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2021. Het aantal nieuwe en tweedehandswagens vertoont een lichte groei van 2,5% en 1,7%, terwijl het aantal vrachtwagens daalt met 19%.
Het droge bulk segment groeit met 17,6%. Meststoffen kenden, na een sterk 2021, een verlies in overslag (-15,4%), grotendeels het gevolg van de sancties ingesteld tegen Rusland. Ook de overslag van zand, grind, non-ferro ertsen en schroot noteert na 6 maanden verlies. Terwijl er in 2021 slechts 933.000 ton kolen werd behandeld, bedraagt de overslag na 6 maanden in 2022 al 1,56 miljoen ton omwille van de sterk gestegen gasprijzen en verminderde toevoer van gas vanuit Rusland.
Binnen het segment vloeibare bulk (+16,%), is er uitgesproken groei bij benzine, nafta en energiegassen. Hoewel de overslag van diesel en stookolie sinds 2019 gestaag daalde, groeit deze in de eerste 6 maanden van dit jaar met 10,4%. Ook de overslag van overige oliederivaten en chemicaliën groeit met respectievelijk 9,9% en 12,3%. Met een overslag van 8,4 miljoen ton, is de belangrijkste groei voor LNG (+55,3%), omdat, naast de transhipment functie van de LNG terminal, de Europese landen nu ook volop bezig zijn met het aanvullen van gasvoorraden in aanloop naar volgende winter.
In het eerste halfjaar van 2022 verwelkomde Zeebrugge 64 cruiseschepen, met april en mei als topmaanden met telkens 15 schepen. De gemiddelde passagierscapaciteit draait inmiddels rond 65% procent en gaat duidelijk in stijgende lijn. De verwachting is dat tegen medio 2022 de globale cruisevloot opnieuw volledig operationeel is.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Gezien de huidige geopolitieke en macro-economische context is deze lichte groei absoluut een opsteker. Deze cijfers bevestigen dat we als eengemaakte haven samen sterker staan. De context blijft voor belangrijke uitdagingen zorgen, vooral in het containersegment. Dankzij de fusie kunnen we nu als eengemaakte haven twee complementaire platformen aanbieden, waardoor we onze positie in de internationale logistieke keten en als een van de belangrijkste toegangspoorten tot Europa aanzienlijk versterken.”
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Ondanks een moeilijke geopolitieke en macro-economische context staat deze eengemaakte haven als economische motor van Vlaanderen er. Dat bewijst de groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar in goederenoverslag, roll-on/roll-off trafieken, droge en vloeibare bulk en de bijzonder sterke stijging in conventioneel stukgoed (21,8%) met zelfs het hoogste overslagvolume in 10 jaar tijd. Dit compenseert de terugval in containeroverslag. Tegelijkertijd maken de cijfers duidelijk dat extra containercapaciteit en investeringen in strategische infrastructuur onontbeerlijk zijn om onze positie als wereldhaven te verzekeren.”
Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Deze cijfers zijn een veelbelovend begin van ons ‘huwelijk’. En de Nieuwe Sluis Zeebrugge zal onze positie als wereldhaven nog verder bestendigen. Met de recente keuze van het inrichtingsalternatief werd een belangrijke stap gezet voor dit cruciale project dat economische belangen verzoent met mobiliteit en leefbaarheid voor de hele omgeving.”