Deze week maakte de eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen zijn debuut. De shuttle kan tot 8 personen en ook postpakketten vervoeren. Deze primeur van Mechelen en VIL kadert in een Europees project.
Personen en goederen
De elektrisch aangedreven shuttle zal vanaf maandag 13 juni tot en met vrijdag 12 augustus 2022 op weekdagen een 2,5 kilometer lang traject afleggen op het industrieterrein Mechelen Noord. Het elektrische vervoermiddel volgt de Schaliënhoevedreef, de Generaal De Wittelaan en de Oude baan, en legt de lus af in zo’n 15 minuten. Werknemers van de bedrijven langs het traject kunnen op verschillende haltes aan boord van het voertuig stappen om daarna naar hun werk gebracht te worden. Bovendien kunnen bedrijven en particulieren postpakketten van bpost afgeven of ophalen aan de shuttle. “Cargo-hitching, zoals het heet, moet extra pakjestransport langs het parcours vermijden en een betere service bieden voor de klant. Je kan namelijk zelf beslissen wanneer je je pakje ophaalt uit het voertuig,” zegt Domien Stubbe, projectleider bij VIL. “Het is de eerste keer dat dit getest wordt in België. We optimaliseren het gebruik van autonome voertuigen, en maken er een
haalbare businesscase van.”
Duurzaam en veilig
“Het project laat een glimp van de mobiliteit van de toekomst zien,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “De technologie rond zelfrijdende auto’s en shuttles evolueert enorm snel. In verschillende steden in het buitenland heeft men bijvoorbeeld al vergevorderde stappen gezet om volledig autonome taxi’s te laten rijden. We zijn dan ook trots dit pilootproject in Mechelen te kunnen lanceren. De shuttle biedt een innovatieve, praktische en duurzame manier om zich te verplaatsen die voor iedereen toegankelijk is.”
“Onze mobiliteit en de manier waarop we ons verplaatsen is belangrijker dan ooit,” stelt Vanmarcke. “Als stad zetten we sterk in op die nieuwe vormen van mobiliteit. Dat kan je zien in het toenemende belang van deelwagens of deelsteps, maar ook bij de snelle elektrificatie van particulier vervoer. Elektrische en gedeelde mobiliteit worden steeds belangrijker, en bieden oplossingen aan voor de verkeersdrukte op onze wegen. Mechelen is door zijn grootte het ideale laboratorium voor pilootprojecten.”
De shuttle zelf, geproduceerd door het Franse bedrijf EasyMile, is in deze testfase voor iedereen vrij toegankelijk. Iedereen die wil, kan elke werkdag tussen 11 en 18u aan een halte opstappen en meerijden. Via deze link is het mogelijk de shuttle in realtime te volgen. Tijdens de testings zijn extra veiligheidsmaatregelen van kracht. Zo geldt op sommige plekken van het bedrijventerrein een parkeerverbod en staan overal waarschuwingsborden. Aan boord is ook nog altijd een steward aanwezig om in te grijpen in geval van nood, al is dit in principe niet nodig.
Deze piloot van Mechelen en VIL maakt deel uit van het EU ULaadDS-project rond stadslogistiek en het Interreg ART-forum-project rond autonoom transport. Projectpartners zijn bpost, SwipBox, USH, EasyMile, Quares, Mechelen-Noord vzw & Continental.