Windcat Workboats & CMB.TECH presenteren de eerste op waterstof aangedreven Crew Transfer Vessel: de Hydrocat 48

Hydrocat 48

Windcat Workboats en CMB.TECH kondigen vandaag aan dat de eerste waterstof-aangedreven CTV (Crew Transfer Vessel) klaar is voor onmiddellijke ingebruikname. Deze baanbrekende ontwikkeling voor zowel de maritieme als de offshore windindustrie is de eerste CTV die waterstof gebruikt om tot 80% van zijn traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies te verminderen. De Hydrocat 48 is een groene ontwikkeling en introduceert clean fuel technologie op het reeds zeer brandstofefficiënte en performante Windcat MK 3.5 ontwerp.

Dual fuel-technologie is geïntegreerd in de MK3.5-serie zonder afbreuk te doen aan de prestaties en met behoud van de betrouwbaarheid van een schip dat op traditionele brandstof vaart. Het is het eerste vaartuig dat echt een duurzaam alternatief biedt voor dieselbrandstof. CMB.TECH heeft in 2017 als eerste een passagiersshuttle op waterstof gebouwd. Op basis van deze bewezen technologie is de Hydrocat 48 nu ontworpen en gebouwd.

Managing Director van Windcat Workboats – Willem van der Wel: ‘Dit vaartuig biedt de industrie een kosteneffectieve oplossing om de emissies van dienstvaartuigen aanzienlijk te verminderen, die vandaag op elk windmolenpark kan worden toegepast. Deze oplossing kan worden gezien als een opstap naar volledig met waterstof aangedreven CTV’s. Als we beginnen met dual fuel verbrandingsmotoren kunnen we de waterstoftechnologie operationeel maken in de industrie en een kickstart geven voor de verdere ontwikkeling van de technologie, de regelgeving, de toeleveringsketen, enz.’

CTO van CMB.TECH – Roy Campe: ‘De toepasbaarheid van deze technologie voor een CTV is vooral te danken aan het feit dat bestaande dieselmotoren kunnen worden gebruikt. Er zijn geen fundamentele wijzigingen aan de hoofdmotor vereist, wat niet alleen betekent dat onderhoud en reparatie eenvoudig blijven, maar ook dat de motor gemakkelijk en zonder aanpassingen kan worden teruggeschakeld op dieselbrandstof. Zelfs als er geen waterstof beschikbaar is, kan het vaartuig op traditionele brandstof blijven werken, waardoor het een zeer betrouwbare oplossing is voor de offshore windindustrie.’

Verdere optimalisatie: mono-fuel

CMB.TECH en Windcat Workboats werken aan de verdere optimalisatie van de motorvermogens en het verhoogde gebruik van het waterstofpercentage. Het plan op lange termijn is om de technologie en infrastructuur te ontwikkelen om op termijn een mono fuel optie te kunnen gebruiken via een interne verbrandingsmotor (ICE).

Waterstofvoorziening en mobiel tankstation

De waterstofvoorzieningsketen moet nog groeien om op meer plaatsen gemakkelijk toegankelijk te worden. Er is een belangrijke verschuiving naar waterstoftoepassingen en de verwachting is dat de waterstofvoorzieningsketen zich in de komende jaren zal ontwikkelen. CMB.TECH en Windcat hebben ook oplossingen ontwikkeld voor de toevoer van waterstof naar het schip in deze vroege fase van waterstofontwikkeling. CMB.TECH heeft een 40ft 500bar trailer ontworpen voor het op afstand bijtanken van alle verschillende applicaties. Meerdere toepassingen en klanten kunnen worden bediend door dit ene systeem, dat ook de Hydrocat kan ondersteunen.

Windcat heeft, samen met zijn joint venture partners TSM en FRS, nog drie schepen in aanbouw die kunnen worden geleverd met de waterstoftechnologie aan boord. Meer CTV-ontwerpen met deze technologie zijn in ontwikkeling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.