Altrea Logistics uit Pelt heeft maar liefst 86 XG en XF-trekkers besteld bij DAF Trucks. Deze vrachtwagens van de nieuwe generatie zijn de meest comfortabele vandaag op de markt. “Zowat de helft van de nieuwe wagens dient voor een uitbreiding van de vloot. Door te kiezen voor deze prestigieuze modellen kunnen we het ernstige tekort aan chauffeurs ondervangen”, stelt Roel Smets, CEO en eigenaar van het snelgroeiende transport- en logistiek bedrijf.
DAF’s nieuwe generatie trucks voor het lange afstandstransport – bekroond met de titel ‘International Truck of the Year 2022’ – is het eerste truckgamma ontwikkeld in functie van de nieuwe Europese regels op gebied van afmetingen en gewichten. De cabine is bijzonder aerodynamisch dankzij een spitsere front die 16 cm uitsteekt. De XG-versies zijn ook achteraan 33 cm langer, waardoor ze de ruimste cabine in Europa hebben. Hiermee creëerde DAF een totaal nieuw premium marktsegment.
Altrea Logistics bestelde 72 trekkers van het type XG en 14 trekkers van het type XF. De eerste 20 exemplaren worden eind dit jaar geleverd en de rest begin 2023. “Het bedrijf is al jaren een trouwe klant van DAF Trucks en werd vorig jaar gekozen als één van de weinige vervoerbedrijven in Europa die vijf ‘early evaluation’ trekkers van de nieuwe reeks in gebruik mocht nemen”, zegt Jef Verelst, general manager van DAF-dealer Truck Trading Limburg. “Met zo’n 40 à 50 trucks per jaar is Altrea Logistics een uitermate belangrijke partner’. Deze megabestelling bevestigt en versterkt onze nauwe samenwerking”.
Voordien koos Altrea Logistics voor de XF voor het langeafstandsvervoer en voor de CF voor de regionale ritten. “Nu gaat het bedrijf voor resp. de XG en de XF. Ook kiest het voor de Paccar MX13-motor van 480 pk in plaats van de MX11-motor van 450 pk. Dankzij het hogere vermogen en de grotere koppel daalt het verbruik, dat onder meer dankzij de aerodynamische cabine al bijzonder laag is”, voegt Bert Lantmeeters, accountmanager bij TTL, toe.
Altrea Logistics groeit fors
Altrea Logistics – tot vorig jaar gekend als Alders Transport – beschikt over een wagenpark van meer dan 600 motorvoertuigen, waarvan een ruime meerderheid DAF Trucks. De Limburgse groep kende de afgelopen jaren een forse organische en externe groei. Zo nam ze Dams Transport, het Duitse Kruger Logistics, Marcel Depaire, Haesaerts Intermodal, Vanden Broeck en onlangs Trafuco over. Met deze aanwinsten verstevigde en diversifieerde ze de activiteiten in nationaal en internationaal transport van bulkgoederen en chemische producten.
Het chauffeurstekort ondervangen
“Het is vandaag de dag zeer moeilijk om chauffeurs te vinden om deze groei te bestendigen. Daarom kozen wij voor het neusje van de zalm. De nieuwe DAF’s bieden een ongeëvenaard werkcomfort, waardoor we niet alleen onze eigen chauffeurs kunnen motiveren maar ook de juiste nieuwe kandidaten kunnen aantrekken”, zegt Roel Smets. Omdat de bestelling ook een vlootuitbreiding beoogt, zal Altrea Logistics ruim 40 nieuwe chauffeurs aanwerven voor de verschillende dochterbedrijven.
Uitermate veilige trucks
De nieuwe vrachtwagens beschikken over ook over alle mogelijke veiligheidsuitrustingen, zoals de ‘corner eye’, een camera die de chauffeur verwittigt wanneer iemand of iets zich in de dode hoek bevindt. Ook de spiegels zijn vervangen door camera’s, zodat zelfs bij hevige regenval het zicht achteruit gewaarborgd blijft. “De chauffeurs zijn bijzonder enthousiast over deze voorzieningen”, voegt Roel Smets toe.
Verdere digitalisering
“Bij Altrea Logistics leggen we zeer de nadruk op de digitalisering van de operaties. De nieuwe voertuigen zijn uitgerust met een mobiel tablet die niet alleen gekoppeld is aan de performante CAN-bus van DAF – bijvoorbeeld voor de rijmonitoring – maar ook aan de bedrijfseigen Altrea-apps. Hiermee kan een chauffeur een CMR doorsturen, een bezoek aan de garage inplannen of zelfs zijn vakantie aanvragen. Voor al die toepassingen beschikt de chauffeur dus nu over één mobiele workbench, wat een grote vooruitgang is”, zegt hij nog.