Heylen Warehouses startte in mei 2020, in volle coronacrisis, met de bouw van een state-of-the-art en toekomstgerichte logistieke site van 250.000 m² op het bedrijventerrein Rieme-Noord op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen. Hier komt in totaal 150.000 m² aan distributie- en opslagmagazijnen. Het gaat om het grootste project van Heylen Warehouses in België en om een investering die zich zal vertalen in 500 bijkomende jobs in de havenregio. Minder dan twee jaar later gaat Heylen met deze grote ontwikkeling de laatste rechte lijn in. Eind augustus zal alles afgewerkt zijn.
Nu al klaar voor tweede leven
Het hele complex is modulair opgevat, met units van ongeveer 10.000 m² die flexibel combineerbaar zijn tot grotere of kleinere ensembles. Zo kan er op de vraag van de klant worden ingespeeld.
Het complex voldoet aan de hoogstaande BREEAM-normen voor duurzaamheid en innovatie op zowat alle vlakken, tot een doorgedreven afvalbeheer, groene stroom, waterrecuperatie en welzijn van de werknemers toe. Het is bovendien ontworpen volgens het ‘second life-principe’, waarbij van meet af aan nagedacht is over mogelijke herbestemming voor andere klanten en logistieke processen.
Haven als groeipool voor logistiek
North Sea Port rondt hiermee een nieuwe kaap in zijn logistieke ontwikkeling af. Heylen koos voor dit project bewust voor een locatie met een groot multimodaal potentieel en een voor e-commerce ideale centrale ligging.
Het bedrijventerrein Rieme-Noord ligt vlakbij het Kluizendok op de linkeroever van het Zeekanaal Gent-Terneuzen. Naast een uitstekende toegankelijkheid via de weg bieden de terminals daar aansluiting op zeevaart, binnenvaart en spoor. Verschillende andere grote logistieke spelers en ontwikkelaars streken daar al om die redenen neer.
Heylen vierde de afronding van de bouw van het Ghent Logistic Park met een dankmoment voor North Sea Port, aannemer Naessens, onderaannemers, werfarbeiders en projectleiders en alle partijen die een steentje bijdroegen tot dit succes.
Foto: Heylen WarehousesÂ