Mercedes-Benz en DB AG hebben vandaag het ultramoderne Automotive Logistics Center (ALC) in de directe omgeving van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen officieel geopend. Het center voor acculogistiek vormt de spil in het klimaatneutrale logistieke concept voor de accusystemen van het nieuwe Mercedes-EQ model EQE. Vanaf dit jaar gaat DB Cargo deze systemen op CO2-neutrale wijze van de Mercedes-Benz fabriek in Hedelfingen (Stuttgart) over een afstand van zo’n 650 km naar Bremen transporteren, om ze daar on-demand en eveneens CO2-neutraal af te leveren aan de montageband in de Mercedes-Benz fabriek. Het ALC stelt DB Cargo in staat treinen langs de montagehallen te rangeren en daar te lossen. De lithium-ion-accu’s worden tijdelijk opgeslagen in een container en een accuhal en daar gereedgemaakt voor levering aan de montageband. Elektrisch aangedreven trekkers worden gebruikt om de ladingen te verplaatsen.
Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG voor Production & Supply Chain Management: “Het continu verder terugdringen van CO2 door de hele waardeketen is de claim die we hebben geformuleerd in onze Ambition 2039. CO2-neutrale transportlogistiek is voor ons een belangrijke stap op weg naar een klimaatneutraal modellengamma en de productie daarvan. Voor ons wereldwijde productienetwerk vertrouwen we op een duurzame en milieuvriendelijke transportmix. De intelligente combinatie van duurzame transportoplossingen, zoals in het logistic center voor accu’s in Bremen, is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”
Dr. Sigrid Nikutta, lid van de raad van bestuur van DB AG voor Güterverkehr: “Eén enkele goederentrein kan 52 truckladingen vervoeren en bespaart automatisch 80 tot 100% CO2-uitstoot in vergelijking met wegvervoer. We zijn er trots op dat Mercedes-Benz ons niet alleen de aflevering van nieuwe voertuigen aan alle Europese landen toevertrouwt, maar ook de belevering van de fabrieken met het nieuwe hart van elektroauto’s: de accu’s. Accu’s zijn niet bepaald licht en moeten voorzichtig worden behandeld en vervoerd tot aan de montageband. Een DB Cargo-trein is uiteraard het klimaatvriendelijke transportmiddel bij uitstek!”
De transformatie van de auto-industrie naar elektromobiliteit heeft impact op alle productieprocessen. Aan- en aflevertrajecten via het spoor krijgen een geheel nieuwe rol, waarbij het transport van lithium-ion-accu’s bijzondere eisen stelt. Ook het gereedmaken van de componenten voor montage op de productielijn is een nieuwe taak voor raillogistiek dienstverlener DB Cargo. De raillogistiek moet betrouwbaar worden aangepast aan de productiecyclus van de auto-industrie – spoor, transport en montageband moeten in de pas lopen. De directe spoorverbindingen van veel Mercedes-Benz fabrieken vormen al vele jaren de basis voor klimaatvriendelijke autologistiek.
Mercedes-Benz vertrouwt volledig op klimaatneutrale raillogistiek. ‘Eco plus’ is de naam van het aanbod waarmee DB Cargo de logistieke ketens van de premiumfabrikant volledig CO2-neutraal inricht. Dit geldt voor de levering van alle voertuigonderdelen per spoor naar de Mercedes-Benz fabrieken en ook voor de aflevering van nieuwe voertuigen.