DAF Trucks blikt terug op een uitstekend jaar. De productie van vrachtwagens kwam uit op zo’n 60.000 eenheden, een duidelijke reflectie van de grote vraag naar transport als gevolg van het krachtige herstel van de economie. Absoluut hoogtepunt was de introductie van de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺. Deze modellen voor het transport over de lange afstand bezorgden de Eindhovense truckfabrikant een vol orderboek.
Kroon op het jaar was de toekenning van de twee meest prestigieuze prijzen die de truckindustrie rijk is. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ werden uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2022’ vanwege de nieuwe standaard die is gezet op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort. Daarnaast werd de DAF XF H2 concept-truck met waterstof-verbrandingsmotor bekroond met de begeerde ‘Truck Innovation Award 2022’. Daarmee wordt onderstreept dat de nieuwe generatie DAF trucks een geheel nieuw platform vertegenwoordigen, klaar voor nieuwe alternatieve aandrijflijnen op weg naar een nog schonere toekomst.
60.000 trucks
Dat neemt niet weg dat, als gevolg van de corona-pandemie, 2021 voor DAF ook een jaar was met uitdagingen. Dat kwam vooral tot uiting in de schaarste van onderdelen. Feitelijk bepaalde niet de vraag naar trucks, maar de beschikbaarheid van chips en andere componenten het aantal gebouwde voertuigen. In 2021 rolden zo’n 49.000 zware en middelzware CF- en XF-trucks van de band (tegen 37.600 in 2020) en ongeveer 11.000 LF distributietrucks (9.000 in 2020).
Marktleider in 6 Europese landen
DAF behaalde in Europa een marktaandeel van 15,9% (2020: 16,3%) in het zware (16 ton+) segment en 10,1% (was 9,5%) in het lichte segment. In het zware segment was DAF in 2021, net als in de afgelopen jaren, marktleider in Nederland (28,5%), het Verenigd Koninkrijk (29,4%), Polen (24,3%), Hongarije (24,8%), Bulgarije (23,8%) en Portugal (19,0%). Verder bleef DAF in Europa onbetwist marktleider in het segment van de zware trekkers.
Marktleider in het trekker segment in de Belux markt
DAF Trucks België wist haar marktleider positie in het trekker segment te behouden ondanks een lichte terugval van het marktaandeel naar 20,8% (22,2% in 2020). In het lichte bakwagensegment (6-15,9 ton) evolueerde het marktaandeel van 15,5% in 2020 naar 16,7%. Enkel in het zware bakwagen segment (+16t) verloor DAF in Belux nagenoeg 3% in 2021 met 13,5% ten opzichte van 16,4% in 2020.
Verkoop buiten Europa
Buiten de Europese Unie verkocht DAF 8.600 trucks, tegen 5.900 een jaar eerder. Zo noteerde DAF een grote order voor heavy duty trucks in Colombia en leverde het in Ghana enkele tientallen compleet opgebouwde vuilnisauto’s. Ook werd de 10.000e lokaal geassembleerde truck afgeleverd in Taiwan, waar DAF in het zware segment marktleider is onder de Europese merken. Verder sloot DAF het jaar buiten Europa af als marktleider in Israël en het maakte een sterke opmars door in onder meer Australië en Brazilië.
10% meer PACCAR aandrijflijnen verkocht
In 2021 verkocht DAF wereldwijd ongeveer 2.250 PACCAR-motoren aan vooraanstaande fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen. Dat is een groei van ruim 10% ten opzichte van 2020, toen DAF Components 2.000 motoren verkocht. DAF noteerde in 2021 ook een dubbele opdracht van de Belgische strijdkrachten. De komende jaren worden daaraan in totaal zo’n 900 all wheel drive voertuigen – al dan niet voorzien van een ballistische cabine – geleverd.
‘Record na record’
“Maar liefst 40% van alle nieuw-verkochte trucks werd geleverd met een DAF MultiSupport reparatie- en onderhoudscontract; een record”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Marketing en Sales. “Dat betekent dat steeds meer klanten kiezen voor maximale ondersteuning, zowel op het gebied van kosten als op het gebied van voertuiginzetbaarheid. Een recordaantal vervoerders deed een beroep op de diensten van PACCAR Financial, dat bovendien een ongekend aantal gebruikte voertuigen verkocht.”
Doorgroeien in 2022
“Dankzij een krachtige economie is de Europese vraag naar trucks groot en met de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺ heeft DAF een ijzersterk product in handen”, stelt Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. “Het zijn de eerste en enige trucks op de markt die voldoen aan de nieuwe Europese richtlijnen op het gebied van voertuigafmetingen. Daardoor zetten de XF, XG en XG⁺ nieuwe maatstaven op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort. We verwachten dat de Europese truckmarkt in 2022 uitkomt op 260.000 tot 300.000 voertuigen. Met een toonaangevend modellenprogramma en eersteklas diensten, zijn we samen met onze professionele dealers klaar voor verdere groei.”