Interview: Rogier Matser bouwt Belgische tak van Logistiekdirect uit

Interview: Rogier Matser bouwt Belgische tak van Logistiekdirect uit

In 2012 zagen twee eigenaren van een transportbedrijf kansen in het beginnen van een groothandel voor verbruiksartikelen in de logistieke sector. Zij verkochten hun transportbedrijf en startten in Nederland met de webshop logistiekconcurrent.nl. Transporteurs, verladers en logistiek dienstverleners kunnen daar al hun aankopen doen op één adres, wat tijd- en verzendkosten bespaart.

De AFL Groep (All For Logistics) heeft intussen niet stilgezeten en richtte enkele jaren geleden zijn pijlen op België onder de naam logistiekdirect. Inmiddels doen zij dat via een eigen vestiging in Antwerpen. Tijd voor een interview met Rogier Matser, de verantwoordelijke voor België.

Rogier, kan je iets vertellen over jezelf en je rol binnen logistiekdirect?

Ikzelf ben jarenlang actief geweest bij een internationale groothandel in klimaatbeheersingsproducten. Uit die tijd ken ik ook de gebroeders Sanders (zij waren destijds onze transporteur voor de Benelux). Nu de AFL Groep verder internationaal wil groeien middels lokale vestigingen in omliggende landen hebben we elkaar weer gevonden en is mij die taak toevertrouwd. Met als eerste klus het opzetten van een verkoopkantoor in België.

Logistiekdirect is een webshop. Wat verkopen jullie precies?

Wij zijn van oorsprong een webshop maar hebben ons door de jaren heen ontwikkeld tot allround groothandel voor de logistiek, waar alle producten ook online te bestellen zijn.

Waar de gebroeders Sanders 5 jaar geleden begonnen met hoofdzakelijk CMRs, spanbanden en paletten, zou je 5 jaar later kunnen zeggen dat wij vrijwel alles aanbieden op het gebied van transport, magazijn en kantoor. Inmiddels bestaat het gamma uit meer dan 12.000 logistieke verbruiksartikelen op het gebied van o.a.:

    • CMR vrachtbrieven
    • Ladingzekering (spanriemen, cargokeepers, antislipmateriaal etc.)
    • Verzegelingen (aantrekverzegeling, containerzegels etc.)
    • Paletten
    • Truckparts
    • Verpakkingen
    • Magazijn
    • PBM
    • Kantoorartikelen

Jullie openen nu een Belgisch verkoopskantoor. Wat zijn jullie doelen en ambities voor deze markt?

We groeien als bedrijf erg hard, en de resultaten in België waren de afgelopen jaren zeer positief. Dit komt mede door de door ons gehanteerde kernwaarden, waarbij wij de wensen van de klant zoveel mogelijk centraal proberen te stellen (denk daarbij aan bestelgemak, aantrekkelijke prijzen, service etc.) Toch denken wij dat we onze Belgische klanten nog beter kunnen bedienen door “dichter op de markt te zitten”, en met lokale vestiging en Belgische medewerkers (denk aan cultuurverschillen en 2-taligheid!).

Door deze stappen te zetten hopen wij onze naam nog verder te vestigen op de Belgische markt, meer klanten te kunnen bedienen, en uiteraard onze groeicijfers de komende jaren voort te kunnen zetten.

Zie je een verschil in het verkopen aan Belgische en Nederlandse klanten?

Qua aankoopgedrag zien we weinig verschillen. De meeste logistieke dienstverleners werken toch wel hetzelfde en gebruiken daarbij dezelfde artikelen. Voor sommige artikelen zijn uiteraard wel verschillen in regelgeving (denk aan CMR vrachtbrieven) waar we rekening mee dienen te houden.  Wel merken we nu al dat Belgen over het algemeen de voorkeur geven aan zakendoen met lokale partners, waar een Nederlander gemakkelijker “over de grens kijkt”. Mede om die reden hebben we dus ook ons verkoopkantoor in Antwerpen geopend, en de reacties daarop van onze klanten zijn erg positief.

Jullie gaan de Belgische markt op als logistiekdirect, dus niet als logistiekconcurrent. Wat is hiervoor de reden?

Dat komt eigenlijk omdat het woord “concurrent” in Nederland en België een verschillende lading heeft. In Nederland staat het woordje concurrent in een bedrijfs- op webshopnaam synoniem voor aantrekkelijke prijzen, terwijl het in België een iets negatievere of zelfs vijandige betekenis heeft. Vandaar dat we voor België hebben gezocht naar een naam die “de lading dekt”, en passend is bij wat we doen. Vandaar Logistiekdirect!

Waarom kiezen klanten voor Logistiekdirect? Waar maken jullie het verschil?

Onze klanten waarderen met name het feit dat we zo’n breed assortiment aanbieden. Met onze 12.000 artikelen bieden we in feite een “one stop shopping concept” voor logistieke bedrijven. Het scheelt tijd, en kosten om zoveel mogelijk op 1 plek te kunnen bestellen. En omdat we een groot gedeelte van die 12.000 artikelen altijd op voorraad hebben kunnen we veelal binnen 1 werkdag (enkele postcodezones 2 werkdagen) leveren.  Voeg daar het bestelgemak aan toe (bestellen kan via de webshop, telefoon of mail) en dan heb je denk ik de hoofdredenen waarom onze klanten zo tevreden zijn.

Je kan de webshop terugvinden op www.logistiekdirect.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.