Binnen de tien jaar rijden er zelfrijdende vrachtwagens over onze wegen, daar zijn de meeste studies het over eens. In bijna alle scenario’s zit er nog een chauffeur in de cabine. Die heeft op bepaalde trajecten de handen vrij. Welke administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd door een chauffeur van een vrachtwagen die zich in zelfrijdende modus bevindt?
Dat is wat het Vlaams Instituut voor de Logistiek samen met zeven bedrijven in zijn nieuw project ‘Value Added Trucking’, gaat onderzoeken en uittesten.
Het VIL gaat alle administratieve processen en taken van een transportbedrijf inventariseren en nagaan of ze in een mobiele omgeving én door een chauffeur kunnen worden uitgevoerd. “We bekijken ook of het voor de chauffeurs mogelijk is online opleidingen zoals taalcursussen te volgen.
Daarnaast brengen we de randvoorwaarden in kaart, zoals aanpassingen aan de cabine, ICT-uitrusting of bijscholing om de taken te kunnen uitvoeren. Hierna volgen praktijktesten in een rijdend voertuig waarbij de passagiersstoel van een vrachtwagen als simulator dient”, verduidelijkt Peter Lagey, project officer bij het VIL. Ook het financiële luik komt aan bod met een kosten-batenanalyse.
Administratieve ontlasting en opwaardering beroep chauffeur
Indien, binnen het kader van de huidige rij- en rusttijdenreglementering, administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd in de cabine, dan betekent dit een ontlasting van de centrale administratie. Bovendien krijgt het beroep vrachtwagenchauffeur met de extra invulling een opwaardering.
Zeven deelnemende bedrijven
Het VIL project ‘Value Added Trucking’ wil anticiperen op een te verwachten technologische (r)evolutie in het vrachtvervoer. De nieuwe technologie creëert opportuniteiten (productiviteits- en efficiëntiewinst) voor Vlaamse bedrijven die actief zijn in het goederenvervoer over de weg, net als voor toeleveranciers van IT-systemen, communicatiediensten en -platformen. Zeven bedrijven stappen mee in het project: Eutraco, GTS, H. Essers, Scania, SD Worx, VDAB en Volvo. Voor de praktijktesten werkt het VIL samen met Universiteit Hasselt/ Steunpunt IMOB die gespecialiseerd is in vermoeidheidsonderzoek.
Zelfrijdende vrachtwagens in België
2025 wordt het vaakst aangehaald als jaar dat zelfrijdende voertuigen op de Europese en dus ook Belgische wegen zullen verschijnen. Op technologisch gebied, maar vooral ook op het gebied van regelgeving, moeten nog de nodige stappen worden gezet voordat de zelfrijdende vrachtwagen de weg op kan. . Nederlands minister van infrastructuur Melanie Schultz zette recent het licht op groen voor uitgebreide testen met zelfrijdende personenauto’s én vrachtwagens op Nederlandse wegen. Met reeds enkele concrete testen eind 2014 lijkt Nederland op dit vlak het voortouw te nemen in de Europese innovatierace. Vorige maand reed er een zelfrijdende vrachtwagen op Duitse snelwegen en ook in Zweden en het Verenigd Koninkrijk lopen concrete testen met zulke autonome voertuigen.
In België is het promoten van zelfrijdende technologie in het regeerakkoord opgenomen. Buiten de oprichting van een interfederale werkgroep ter voorbereiding van een wettelijk kader voor autonome voertuigen, is het voorlopig nog wachten op concrete initiatieven. De talrijke parlementaire vragen aan ministers Weyts en Muyters de voorbije maanden tonen wel aan dat er schot in de (Vlaamse) zaak komt.