Egemin automatiseert nieuwe DC van Vandeputte

Egemin heeft het gloednieuwe distributiecentrum van Vandeputte geautomatiseerd. Het ontwikkelde en integreerde hiervoor een semi-geautomatiseerd magazijnconcept. Door de automatisering kan Vandeputte met hetzelfde aantal medewerkers dagelijks tot 2.000 bestellingen verwerken, in plaats van 1.500 voorheen.

Vandeputte verdeelt persoonlijke beschermingsmiddelen (b.v. werkkleding, veiligheidsschoenen, handschoenen,…) aan industriële bedrijven. Voor de zomer verhuisde het zijn distributiecentrum naar een nieuwbouw in Puurs om beter te kunnen voldoen aan de gewijzigde klantvraag. Vandeputte ontvangt tegenwoordig steeds meer elektronische bestellingen van zijn klanten. Typisch voor dit soort bestellingen is dat de volumes kleiner worden: vroeger werden handschoenen in één keer per 100 paar besteld, vandaag worden tien paar in tien keren besteld. Dankzij de automatisering kan Vandeputte hier nu op inspelen en zijn logistieke proces verder optimaliseren. Dat resulteert in een efficiëntere belevering van de klanten.


COMPLEET magazijnsysteem

Het magazijnsysteem bestaat uit een uitgebreide ontvangstzone, een automatisch bakkenmagazijn met 36.000 bakken en drie miniloadkranen, vier orderverzamelstations en een uitgebreide transport- en sorteerinstallatie. Deze automatische installatie wordt samen met het manuele palletmagazijn aangestuurd door Egemins magazijnbeheersoftware E’wms. E’wms regelt de stroom van inkomende en uitgaande goederen en staat in verbinding met het SAP-systeem dat de bestelling, voorraad en facturatie regelt.


Fouten zo goed als uitgesloten

“We komen van een batch picking systeem: onze medewerkers moesten lange afstanden afleggen om de goederen te picken, zich veel bukken en heel wat manuele handelingen uitvoeren. Door de automatisering werken we veel sneller en meer ergonomisch: het is voor de medewerkers aangenamer werken. Doordat alles gescand wordt, zijn fouten zo goed als uitgesloten en hebben we op elk moment een juist beeld van de voorraad. Goederen zijn op elk moment te traceren. Die transparantie is voor ons en onze klanten erg belangrijk”, zegt CEO Dirk Vandeputte.


Geïntegreerd traject

Als de goederen binnen komen kijkt SAP welke bestellingen openstaan; vanaf dan neemt E’wms het over en beslist het waar de goederen moeten worden opgeslagen. Afhankelijk van het type product, het aantal of de lopende bestellingen zijn er drie mogelijke locaties: de bulkopslag, de pick-to-belt voorraad of de de miniload. Eens de goederen op hun plaats staan, geeft E’wms dit door aan SAP, die de goederen aan de beschikbare voorraad toevoegt. SAP geeft uitgaande leveringen door aan E’wms, dat bepaalt waar goederen gepickt worden en in welke volgorde, of er speciale opdrachten nodig zijn, zoals stickers kleven op de verpakking voor bepaalde klanten, en of de goederen op een pallet of in colli het bedrijf moeten verlaten.

“Bij Egemin konden we terecht voor het totaalpakket: niet alleen voor het warehouse management systeem E’wms en de koppeling met SAP, maar ze regelden voor ons ook de transportlijnen, de hardware, de rekken, de lichtkranten boven de uitsorteerlijn, enzovoort. Uit de samenwerking is gebleken dat Egemin echt thuis is in de logistiek”, zegt Peggy Daneels, Director ICT & Supply Chain.


BEZOEK VANDEPUTTE TIJDENS KLANTENDAG EGEMIN

Op donderdag 28 november organiseert Egemin voor zijn klanten een rondleiding in het nieuwe distributiecentrum van Vandeputte. Je volgt de goederenstroom en krijgt uitleg bij elke belangrijke zone.

Meer weten en inschrijven

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.