Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft vandaag de allereerste TRUCKVEILIG labels uitgereikt. In totaal 37 transportbedrijven en 621 vrachtwagenbestuurders behaalden het label. Het gaat om bedrijven en chauffeurs die vorig jaar het TRUCKVEILIG charter hebben ondertekend, een initiatief van Vlaams minister Crevits in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) met de steun van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen. Met dit charter kunnen zowel transportbedrijven als vrachtwagenbestuurders zich aan de hand van een aantal zelfgekozen concrete actiepunten engageren voor een veiliger wegtransport.
Na evaluatie van de engagementen bleek dat alle ondertekenaars die een evaluatieformulier invulden, aan de criteria voldeden om als eersten bekroond te worden met het bijzondere TRUCKVEILIG label. De uitreiking gebeurde in het kader van de Transport & Logistics Awards 2013 en vond plaats in het Brusselse Tour & Taxis. De allereerste TRUCKVEILIG labels werden in ontvangst genomen door Els Neckelbroeck, vrachtwagenbestuurder bij Colruyt Group, Marcel Smets, vrachtwagenbestuurder bij DSS Trans en Gert Snel, algemeen directeur van Snel Logistic Solutions. Zij worden meteen ook de gezichten van de nieuwe campagne rond het TRUCKVEILIG charter die dit voorjaar van start gaat.
‘Het wegtransport veilig en vlot laten verlopen blijft een belangrijke uitdaging voor de Vlaamse overheid’, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. ‘Wekelijks gebeuren er in Vlaanderen verschillende letselongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn. Op jaarbasis vallen daarbij een 60-tal doden en meer dan 300 zwaargewonden. Om die cijfers te doen dalen is niet alleen voor de overheid, maar ook voor de transportbedrijven en de individuele vrachtwagenbestuurders een belangrijke rol weggelegd’, vervolgt de minister. ‘Door het TRUCKVEILIG charter te ondertekenen, tonen zowel bedrijven en individuele werknemers aan dat ze echt wel werk willen maken van een verkeersveiligheidscultuur binnen hun sector. De ondertekenaars gaan concrete engagementen aan én maken zich sterk dat ze die ook effectief naleven. De TRUCKVEILIG labels zijn daarvan de bevestiging naar de buitenwereld’, aldus minister Hilde Crevits.
Els Neckelbroeck, vrachtwagenbestuurder bij Colruyt Group: ’Veiligheid op de weg is het allerbelangrijkste en daar moeten we allemaal samen aan werken. Er kan nooit genoeg op het belang van verkeersveiligheid gehamerd worden.’ Zelf is Els extra bezorgd om kinderen, die minder zichtbaar zijn vanuit haar vrachtwagen: ’Waar kinderen oversteken, stop ik liever wat langer. Dan ben ik zeker dat ze veilig over zijn.’
Marcel Smets, vrachtwagenbestuurder bij DSS Trans, vult aan: ‘Een dosis geluk heb je altijd nodig. Maar eigenlijk heb je het zelf voor 90% in de hand.’ Marcel onderstreept ook het belang van het materiaal: ’Telkens ik mijn vrachtwagen heb geparkeerd, kijk ik hem kort maar grondig na.’
Gert Snel, algemeen directeur van Snel Logistic Solutions, bevestigt: ’Tijdens de opleiding drukken we onze chauffeurs op het hart dat veiligheid altijd loont. Iedereen moet even stilstaan bij wat er in het TRUCKVEILIG charter staat. Het is zo vanzelfsprekend dat het helaas snel vergeten wordt.’
De ondertekenaars werden geëvalueerd door middel van een digitale bevraging, waarbij ze zelf moesten aanduiden en motiveren in welke mate ze zich hebben ingezet om hun engagementen na te komen. De resultaten werden beoordeeld door een onafhankelijke jury onder leiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer: ‘Voor alle duidelijkheid, we zijn dus niet op het terrein gaan controleren of de ondertekenaars zich aan de afspraken hebben gehouden. Dat zou in de praktijk ook moeilijk uitvoerbaar zijn gezien het grote aantal deelnemers. We rekenen vooral op het sensibiliserende effect dat van de zelfevaluatie uitgaat. Alle ondertekenaars die de bevraging invulden, blijken concrete stappen te hebben gezet om hun engagementen na te komen, en voldeden dus aan de voorwaarden om het TRUCKVEILIG label toegekend te krijgen. Dat is in de eerste plaats een opsteker voor hun imago als vrachtwagenbestuurder of transportbedrijf, maar uiteraard hopen we dat het TRUCKVEILIG label op die manier op termijn ook uitgroeit tot een echt kwaliteitskeurmerk voor de transportsector.’
De meerderheid van de werkgevers die het label toegekend kregen, zijn kleine of middelgrote bedrijven. Zij engageren zich bijvoorbeeld concreet om erop toe te zien dat vrachtwagens steeds technisch in orde zijn, dat snelheidsbegrenzers en tachografen correct werken en correct worden gebruikt, en toe te staan dat een chauffeur een rit weigert als de vrachtwagen niet in orde is. De chauffeurs van hun kant hebben het charter meestal collectief ondertekend, via het bedrijf waar ze in dienst zijn. De chauffeurs engageren zich het vaakst om de verkeersregels goed te kennen en toe te passen, rustig, anticiperend en zuinig te rijden met aandacht voor kwetsbare weggebruikers, en deel te nemen aan veiligheidsopleidingen.
Met de toekenning van de eerste TRUCKVEILIG labels is dit verkeersveiligheidsproject nog niet aan zijn einde, integendeel. Dit voorjaar start een nieuwe campagne om vrachtwagenbestuurders en transportbedrijven aan te moedigen om het TRUCKVEILIG charter te ondertekenen, of hun engagement van vorig jaar te hernieuwen en concreet verder te zetten. De VSV krijgt daarvoor de medewerking van de Vlaamse overheid, Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen, UPTR, de Belgische Transportarbeidersbond, ACV-Transcom, TVM en Colruyt. Het TRUCKVEILIG charter ondertekenen kan online op www.truckveilig.be, maar om nog meer vrachtwagenbestuurders te bereiken komt er ook een gedrukte versie. In het najaar start dan een nieuwe evaluatieronde, de toekenning van de tweede reeks TRUCKVEILIG labels is voorzien voor begin 2014.
Persbericht: Verkeerskunde.be